Tijdens het laatste weekend van november wordt in Geel het brugdek voor een nieuwe brug over het Albertkanaal ingevaren. Nadat de constructie per schip is aangevoerd, wordt ze op zaterdag 24 en zondag 25/11 ter plaatse gemonteerd.

De brug is een belangrijke schakel in het infrastructuurproject Noord-Zuid Kempen van het Agentschap Wegen en Verkeer.
 
Complexe operatie
Het brugdek, een metalen constructie van 70 meter lang en ruim 20 meter breed, wordt in de loop van vrijdag 23 november per schip aangevoerd vanuit Gent. Vanaf zaterdagochtend (omstreeks 11 uur) wordt het brugdek op het water langzaam opgetild, gedraaid, verplaatst en op 4 tijdelijke steunpunten geplaatst.

Dat invaren is een technisch complexe operatie die tot twee dagen in beslag kan nemen. De komende maanden zal de constructie verder uitgebouwd worden tot een zogeheten tuibrug, waarbij het brugdek met kabels opgehangen wordt aan twee hoge pylonen.

De bestaande oude kanaalbrug wordt afgebroken.

De tuibrug houdt rekening met de geplande verbreding van het Albertkanaal. Ze wordt ongetwijfeld een opmerkelijk landmerk in de wijde omgeving van Geel-West, zoals op dit toekomstbeeld te zien is.
 
Tijdens het invaren
Tijdens het invaren van de brug worden de jaagpaden langs het water, ook gebruikt als fietspaden, tijdelijk afgesloten. Fietsers moeten dan een lokale omleiding volgen. Het scheepvaartverkeer op het Albertkanaal wordt gestremd.

Onderdeel van fly-over
Met het invaren van de brug zet het Agentschap Wegen en Verkeer een volgende belangrijke stap in de realisatie van de Noord-Zuid Kempen. De tuibrug is een onderdeel van de fly-over.


Samen met twee rotondes moet die een einde maken aan de dagelijkse files en een vlotte doorstroming garanderen nabij het op- en afrittencomplex van Geel-West (E313). De fly-over zal daarvoor het (noord-zuid gerichte) doorgaande verkeer scheiden van de oost-west gerichte verkeerstromen.

Foto : toekomstbeeld van de nieuwe tuibrug/ Wegen /  Nnieuws.