De gemeentelijke ophaalwagen van Kasterlee voor restafval is na jaren dienst aan vervanging toe. Daarom werd nagedacht of een nieuwe wagen moest worden aangekocht of het niet beter was om de huis-aan-huisophaling uit te besteden..

De gemeenteraad besliste gisteren de ophaling van restafval over te dragen aan IOK Afvalbeheer. Verschillende factoren hebben meegespeeld: kostprijs (nieuwe huisvuilwagen), efficiëntie, personeel, flexibiliteit, ... . De overdracht is beperkt in de tijd en loopt tot 2019. In de loop van 2018 zal deze aanpak grondig geëvalueerd worden.

Voor de inwoners van Kasterlee verandert er niets. Het gemeentebestuur blijft immers werken met de vertrouwde grijze restafvalzakken, en volgens de afvalkalender die momenteel wordt verspreid.

Voor alle duidelijkheid: deze regeling heeft niets te maken met Diftar.

Deze werkwijze heeft wel gevolgen voor de organisatoren van evenementen. Met ingang van 1 januari 2016 zal het gemeentebestuur geen afvalcontainers meer ter beschikking stellen. Zij zullen dus een beroep moeten doen op de private sector voor de inzameling van hun afval.

Er is een korte overgangsfase voorzien. Onder meer via het evenementenloket worden de organisatoren van de nieuwe regeling op de hoogte gebracht.