JUVO is klaar voor een groeispurt. Het IT-servicebedrijf uit Westerlo heeft in augustus en september 11 nieuwe IT-consultants aan boord gehaald. Een huzarenstuk in tijden van nijpende tekorten op de ICT-arbeidsmarkt. Wat maakt JUVO zo sexy? "We volgen een eigen koers en zetten zwaar in op menselijk kapitaal", aldus managing director Lodewijk Babi.

Investeren in de juiste mensen, dàt is het credo van JUVO. Op 19 augustus lanceerde het IT-consultancybedrijf zijn derde Data Native Bootcamp. Onder de acht jonge deelnemers bevinden zich zowel pas afgestudeerde ICT-bachelors en -masters als personen met een passie voor het vak die zich willen omscholen.

"Deze keer pakken we het grootser aan", vertelt Lodewijk Babi. "Naast een Java-opleiding is nu ook een vorming in Data Intelligence van start gegaan. Beide teams volgen intensieve, functiegerichte opleidingstrajecten. Alle trainees worden in zes weken klaargestoomd tot junior consultants."

"Een succesvol bootcamp begint met een scherpe selectie", licht operations manager Nick Bukers toe. "Het is belangrijk te rekruteren op basis van motivatie, ontwikkelingsmogelijkheden en inzetbaarheid.

Elke kandidaat doorloopt onze beproefde selectieprocedure. Die vangt aan met een verkennend gesprek, gevolgd door een technische vaardigheidstest en – last but not least – een interview om na te gaan of wij een klik voelen en dezelfde waarden delen."

Tijdens het bootcamp staan de geknipte trainers voor de klas. Nick Bukers: "We schakelen vooral eigen ervaren consultants en doorwinterde experts in. Ieder beschikt over de nodige expertise en is tegelijk facilitator en people manager.

Onze lesgevers loodsen de deelnemers doorheen de opleidingstrajecten. Individuele begeleiding is daarbij essentieel. Ze optimaliseert de voortgang, motivatie en ontwikkeling van de trainee."

De juniors in spe moeten kunnen overleven op de werkvloer. En daar is veel meer voor nodig dan alleen theoretische kennis. "Onze bootcamp biedt heel wat praktijkruimte.

De lessen zijn gekoppeld aan een doelgericht project voor een bestaande klant. Zo ervaren de deelnemers hoe alles in zijn werk gaat, wat de verwachtingen zijn en welke deadlines ze moeten halen. Wie aan het eind van de rit het certificaat verwerft, heeft een eerste grote stap gezet in zijn toekomstige carrière", stelt Nick Bukers.

Nieuw is dat ook klanten voortaan kunnen intekenen op het bootcamp. "Zij maken graag gebruik van deze opportuniteit en laten hun medewerkers een of meerdere modules volgen," zegt Lodewijk Babi.

Op de lessenrooster staan onder andere Java Fundamentals, Agile Scrum Foundation, Application Architecture, BI Fundamentals/ERD Schemes, Python en SQL. Maar evengoed sociaal-communicatieve trainingen. "Onze consultants moeten in staat zijn projecten te presenteren en te verkopen. 'We go the extra mile' en maken zo eens te meer het verschil."

"Het recente Data Native Bootcamp geeft ons personeelsbestand een boost. In september staat de teller op 50 medewerkers. Deze forse toename past perfect in onze strategie om adequaat in te spelen op de stijgende vraag naar IT-expertise in de markt. JUVO bestaat intussen 10 jaar en de toekomst ziet er rooskleurig uit", besluit Lodewijk Babi.