37 deelnemers. 85 uur en 30 minuten zoek- en wandelplezier. 185 kilometer in de benen. 264.290 stappen op de teller. Het was best een uitdagende maand voor de IT'ers van JUVO. Dit IT-consultancybedrijf uit Westerlo lokte zijn medewerkers naar de vrije natuur voor een coronaproof fun event. "Wij misten het koffiemachine-effect."

In de vorige jaren werd in september steevast een groots JUVO-evenement georganiseerd. Zo heeft het team al duizelingwekkende hoogten bereikt aan boord van een Cessna-vliegtuig en offroadroutes verpletterd achter het stuur van een legertank. Maar in coronatijd moet je anders uit de hoek komen.

"Al sinds de eerste dag van de lockdown zijn onze IT-consultants volledig overgeschakeld op thuiswerk", begint Lodewijk Babi, managing director van JUVO. "Ze zien elkaar enkel nog via video call en zijn gedwongen om op afstand samen te werken, wat toch wel knaagt aan het groepsgevoel.

We merken dat de gezellige babbel in de wandelgangen wordt gemist. Noem het gerust het koffiemachine-effect. Om de verbondenheid weer aan te wakkeren, hebben wij een uitdagend team event klaargestoomd dat coronaproof is. Met de nodige creativiteit zijn we daar ook in geslaagd."

Van 21 augustus tot 20 september gingen de medewerkers op schattenjacht tijdens het eerste JUVO Geocache Event. Om alles in goede banen te leiden nam het IT-servicebedrijf een professioneel evenementenbureau onder de arm.

Lodewijk Babi: "Wij hebben onze mensen de natuur ingestuurd om er in volle coronacrisis veilig te ontspannen en de zinnen te verzetten. Plaats van vertrek was het IJzersteenpad in Holsbeek, waar de deelnemers in hun eigen sociale bubbel eropuit trokken voor een avontuurlijke geocaching.

Goed voor vijf kilometer snuffelen onder stenen, gluren achter bomen en zoeken naar verborgen schatten met behulp van een gps-tracker."

Het JUVO Geocache Event was een schot in de roos, ook voor de groentjes onder de deelnemers. Jan Meskens, manager data intelligence team, vertelt honderduit. "Ik heb me samen met mijn vrouw rotgeamuseerd in een prachtige bosrijke omgeving. De ene keer ging het bergop, de andere keer bergaf.

Toen we tegen valavond de geheime locatie ontdekten, werden wij getrakteerd op een fenomenaal knap zicht op de skyline van Leuven. Geocaching met een vleugje JUVO, zo kan je het event omschrijven.

Want ook op de werkvloer bij onze klanten komt ons team dynamisch voor de dag en zoeken we creatief naar oplossingen." Ine Smeets is eveneens in haar nopjes. "Ik vond het een supertoffe en pittige uitdaging, helemaal in de lijn met mijn job bij JUVO", blikt ze terug. De functioneel analiste ging op pad met haar camera en maakte een filmpje als aandenken aan de leuke dag.

"Er was binnen ons bedrijf flink wat buzz ontstaan rond het event. Collega's stuurden me berichtjes om te vragen of ik de wandeling had overleefd. De competitiegeest kwam zelfs naar boven en velen wilden een snelle tijd neerzetten.

Je merkt dat wij onderling nauw samenhangen, ook al doen we niet gelijktijdig mee aan een event. Bij JUVO heerst een sterke samenhorigheid, zoveel is zeker!"

Dat JUVO zijn IT'ers en freelancers in de watten legt met fun events is een welbewuste keuze. "Om de paar maanden staat er iets op stapel" zegt operations manager Nick Bukers.

"Vorige week bijvoorbeeld genoten wij met zijn allen van een online JUVO Apéro, waarvoor een pakket met gin, Duvel en knabbeltjes bij iedereen aan huis werd afgeleverd. Het op touw zetten van events is een belangrijk topic in ons hr-beleid. We zien betrokkenheid als een key element binnen onze organisatie."

Eind september vond de digitale prijsuitreiking van het JUVO Geocache Event plaats. Alle deelnemers keken er reikhalzend naar uit. "De winnaar van het event is in de bloemetjes gezet met een geschenkmand vol lekkere koffie. Zo spelen wij eens te meer op het koffiemachine-effect", lacht Lodewijk Babi fijntjes.