Cultuurcentrum de Werft kreeg eind juni groen licht van het stadsbestuur voor de organisatie van het kunstenproject “… en schetst een plan in lucht”.

Curatoren Jan Hoet (beeldende kunst) en Gwy Mandelinck (voormalig initiatiefnemer van de Poëziezomers van Watou) werken in Geel een evenement uit waarbij ze met tal van kunstenaars en dichters een verruimende visie op de geestelijke gezondheidszorg uitbouwen. Van 1 augustus tot 30 september 2012.



Het vers “… en schetst een plan in lucht” van Eva Gerlach verwijst naar de hand van de arts die zoekt naar de enige en correcte diagnose. Het gelijknamige kunstproject toont meer dan vijftig kunstwerken en evenveel gedichten die een link maken met psychiatrische fenomenen. Het gaat in de eerste plaats om het verplaatsen van haast onzichtbare grenspalen tussen kunstdisciplines. Bij dat artistiek grensverkeer eigenen de curatoren Jan Hoet en Gwy Mandelinck zich niet de rol van grenswachters toe, maar waken zij er zorgvuldig over dat aan de kunstenaars een maximale vorm van vrijheid wordt gegund.
 
Door een selectie van nationaal en internationaal gevestigde waarden en jong talent, actief in diverse disciplines, is ‘Geel 2012’ niet exclusief retrospectief of innovatief. Het kunstproject “… en schetst een plan in lucht” wil zich onderscheiden van mediagenieke of cultuurtoeristische evenementen door te kiezen voor verdieping en betekenisgeving. 750 jaar gezinsverpleging heeft Geel enorm verrijkt. Men denkt er niet in hokjes, maar benadert met een creatieve en open geest tal van taboes.
 
… en schetst een plan in lucht” kan rekenen op het artistieke inzicht van twee prominente curatoren. Jan Hoet stelt het luik beeldende kunsten samen. Hij was o.a. directeur van Dokumenta IX (Kassel), van SMAK (Gent) en van Marta (Herford). Als zoon van een psychiater uit Geel is hij vertrouwd met de omgeving, de context en het delicate onderwerp dat psychiatrie nog altijd is. Voor de selectie van dichters zorgt Gwy Mandelinck. Zelf publiceerde hij zeven dichtbundels en uitgebreide poëtische essays waarmee hij diverse literaire prijzen won (o.a. De prijs van de Vlaamse provincies). Gwy Mandelinck is stichter van de Poëziezomers van Watou, die hij van 1980 tot 2008 leidde.
 
Het kunstproject krijgt vorm op twintig locaties in het centrum van Geel. Bezoekers die een site betreden, krijgen door suppoosten (met witte handschoenen) gedichten aangeboden die ze in een gestileerde box kunnen opbergen. De overhandiging lijkt op een ritueel. De gedichten associëren zich met het tentoongestelde beeldende werk, of zorgen voor een vervreemdende confrontatie. Om tot een evenwicht te komen tussen de vaak imponerende beeldende kunst en de poëzie worden er ook gedichten gevisualiseerd. Momenteel lopen er gesprekken met de acteurs Warre Borgmans en Dimitri Leue om fragmenten uit het theaterstuk ‘Het Lortcher-syndroom’ via flatscreens subtiel te integreren in sommige sites. Geel wil daarmee een experimenteel platform zijn voor boeiende cross-overs binnen de kunsten en een verrassend accent geven aan de flankerende activiteiten van dit uniek tentoonstellingsproject.