Gedurende negen maanden heeft een groep van vijf jonge multidisciplinaire kunstenaars zich ondergedompeld in de bewogen geschiedenis en de getekende context van het landschap van de zandputten van Mol-Rauw.

In samenwerking met Sibelco – 't Kristallijn en M.art vindt vanaf 3 september tot 24 september een tentoonstelling plaats in en rond 't Kristallijn en de omringende Molse Meren.

Wat gebeurt er als je aan twee jonge kunstenaar vraagt wat hun droomlocatie is om tentoon te stellen?

Dat is wat Annelies Vanherck en Jente Ruts overkwam, twee van de vijf kunstenaars van de tentoonstelling Bodem. Het antwoord op deze vraag was "exposeren in 't Kristallijn", het cultuurhuis van SIBELCO naast de Put van 't Rauw.

Liesbeth Eysermans, projectcoördinator van M.art, bleef niet bij de pakken zitten en zo werd de droom van de twee pas afgestudeerde kunstenaressen werkelijkheid. Naast Annelies Vanherck en Jente Ruts werden er ook nog drie andere kunstenaars bij het project betrokken: Dries Segers, Julien De Fauw en Jarah Orije.

Gedurende negen maanden werd er hard aan de tentoonstelling gewerkt. Aan de hand van lezingen door bodemdeskundigen en erfgoedbewakers werden de kunstenaars ondergedompeld in de geschiedenis van het landschap. "In dit stukje Kempen werd er decennia lang gesleuteld aan het landschap met haar natuurlijke rijkdommen, op zoek naar grondstoffen. Het is een landschap dat toekomst moest maken en vandaag nog steeds doet. En een landschap vol verhalen," vertelt Jente Ruts. "Wij brengen artistieke antwoorden op dit natuurlijke archief en verbeelden via verschillende kunstdisciplines nieuwe verhalen in deze lange traditie".

De kunstwerken zullen op het terrein in dialoog gaan met het bestaande landschap en er zal ook werk te zien zijn in 't Kristallijn. De tentoonstelling zal elke zaterdag en zondag van 3 tot en met 24 september geopend zijn van 14 tot 17 uur of voor groepen ook op andere momenten, op afspraak. Tijdens Open Monumentendag, zondag 10 september, is Bodem. geopend van 10 tot 18 uur en kan je de hele dag genieten van gegidste rondleidingen, wandelingen en dansvoorstellingen van dAnsbeeLd, die zich lieten inspireren door de verdwenen Kempense traditie van het zandstrooien op huisvloeren en straten tijdens feestelijke gebeurtenissen.

De deelnemende kunstenaars zijn Julien De Fauw, Jarah Orije, Jente Ruts, Dries Segers & Annelies Vanherck.

De kunstenaars aan het woord,...

Julien De Fauw: "Interesse in verdwijning Blauwe Kei"

"Voor Bodem. werkte ik samen met Annelies Vanherck die dezelfde interesse deelt, namelijk: de verdwijning van de Blauwe Kei. We willen de Blauwe Kei graag op een poëtische manier terugbrengen als een nieuwe baken in het landschap. Verder ben ik op een Hollywoodiaanse manier gaan nadenken over het kunstmatig landschap en hoe deze parallel staat aan de werkelijkheid. Dit idee wil ik uitwerken in de vorm van een installatie geplaatst in de bossen van het domein." 

Annelies Vanherck: "De volksverhalen verbonden aan deze plek inspireren me"

"Het fascineert me dat dit landschap, nu een idyllische plek bij het meer, al zo vaak van functie en uitzicht is veranderd. Het evolueert mee met de nood van de betrokken partijen aan ruimte, grondstoffen, natuurbeleving,... Ook de volksverhalen die aan de plek verbonden zijn, inspireren me. Na bijna een jaar onderzoek, bouw ik in de zomer twee grote werken, waarvan één in samenwerking met Julien De Fauw, omdat we beiden gefascineerd zijn door hetzelfde verhaal: de verdwijning van de Blauwe Kei.

Jarah Orije: "Gefascineerd door microscopische beelden"

"Ik schrijf een eigen mythe over deze plek. De mythes en verhalen rond de verschillende grensstenen die in dit gebied aanwezig zijn of waren, inspireerden mij daartoe. Daarnaast ben ik ook gefascineerd door microscopische beelden van verschillende materies en de kristalstructuren. Voor dit project werk ik rond beelden van het zand dat ontgonnen wordt in onze streek. Deze beelden verwerk ik in tekeningen en videoprojecties."

Jente Ruts: "Spelen met glas"

"Ik maak constructies met glasplaten, de glasplaat als ontvanger en standpunt. Deze omgeving zet me al verschillende jaren aan het spelen. Het spelen met mijn ogen, met een blik, met het licht en met verschillende lagen van beelden. Letterlijk de lucht, de grond van groen, het beweeglijke wateroppervlak, de gereflecteerde omgeving op dit oppervlak, de bodem eronder en het organische recuperatievermogen van de natuur zelf doorheen de tijd. Wanneer ik hier met mijn glas ga spelen, creëer ik zelf extra oppervlaktes, sommige beelden worden opgevangen en andere worden doorgelaten."

Dries Segers: "Focus op water"

"Mijn werk focust zich op water. Ik ga op zoek naar 'oncontroleerbare' afbeeldingen. Ik fotografeerde onder andere het zonlicht door middel van water. De zon en het water worden met een lange sluitertijd gefotografeerd zodat de beweging van het water een tekening achterlaat. In het medium fotografie gaat men er steeds vanuit dat men vastlegt wat men kan zien. Mijn werk legt vast wat men niet kan zien. Eerst was er brakke grond en zand. Daarna kwamen de arbeiders, de mensen, leiders. Er werden putten gegraven. De sporen hiervan werden plassen en er ontstond een nieuw landschap. Dit landschap maakt nu plaats voor verwondering en vertier. Het is hier dat ik op inspeel. Ik zoek naar de limieten die mijn camera heeft, maar ook naar de mogelijkheden die materialen zoals licht en water hebben."