Op donderdag 23 oktober 2014 slaan Het Beroepenhuis vzw en VDAB opnieuw de handen in elkaar voor een doedag in de opleidingscentra van VDAB in heel Vlaanderen. De instructeurs en cursisten verwelkomen zo’n 1600-tal jongeren van het zesde leerjaar verspreid over 24 verschillende centra.
 
De kinderen kruipen die dag in de huid van een lasser, een metselaar, een vrachtwagenchauffeur, een keukenmedewerker, een industrieel tekenaar, een drukwerkvoorbereider en nog vele andere technische beroepen uit verschillende sectoren: Bouw, Metaal & technologie, Horeca, Transport & Logistiek, Elektriciteit, textielverzorging,…. In kleine groepen doorlopen de kinderen een parcours doorheen de verschillende opleidingsateliers. De leerlingen steken zelf de handen uit de mouwen en ontdekken hun talenten onder begeleiding van de instructeurs en cursisten – werkzoekenden in opleiding. 
 
De doedag is meer dan een leuke uitstap. Het initiatief maakt deel uit van een bewustwordingsproces dat Het Beroepenhuis ondersteunt (www.beroepenhuis.be). Kinderen kan je niet vroeg genoeg gevoelig maken voor technische vaardigheden. Iedereen kent ondertussen het “watervaleffect” in het onderwijs waarbij vooral technische studierichtingen en opleidingen als minderwaardig worden ervaren. Die technische en praktische opleidingen en beroepen (beter gekend als de STEM-studierichtingen en –beroepen) bieden nochtans heel wat mogelijkheden op de arbeidsmarkt. VDAB wordt geconfronteerd met vacatures uit de technische sfeer die heel moeizaam of zelfs niet ingevuld raken. 
 
De samenwerking tussen Het Beroepenhuis en VDAB is ingegeven vanuit een gemeenschappelijke maatschappelijke bekommernis: de kloof tussen onderwijs en arbeidswereld kleiner maken. VDAB en Het Beroepenhuis richten al enkele jaren doedagen in. Dit schooljaar zullen de doedagen voor de zevende maal plaatsvinden in heel Vlaanderen. 
 
Het Beroepenhuis legt de contacten met de scholen en verzorgt de inschrijvingen van de klassen. De scholen ontvangen vooraf educatieve lespakketten om de doedag in de klas te omkaderen. De VDAB-instructeurs en hun cursisten kregen educatieve tips om de jongeren op een leuke manier te begeleiden. 
 
VDAB stelt zijn opleidingsinfrastructuur en de expertise van zijn instructeurs ter beschikking. De VDAB-opleidingen zijn praktijkgericht en aangepast aan de noden van het bedrijfsleven. De opleidingsateliers zijn een afspiegeling van de realiteit op de werkvloer. De kinderen kunnen er dus op een veilige manier kennis maken met een heel realistische weergave van beroepen. De ervaring wijst uit dat de doedagen telkens een bijzondere dynamiek teweeg brengen tussen kinderen, leerkrachten, instructeurs en cursisten.