Kasterlee ontving het heuglijke nieuws dat de bouw van het nieuwe toeristische kantoor op de Markt in Kasterlee voor 527.732 euro door Toerisme Vlaanderen zal gesubsidieerd worden. Dit is de helft van het bedrag dat voor de bouw en inrichting van het project was voorzien.
Een opsteker voor het innovatieve toeristisch beleid van het gemeentebestuur van Kasterlee, volgens de schepen van toerisme Mies Meeus (CD&V): “We zullen als pilootproject voor de nieuwe visie rond het toeristisch onthaal in de Antwerpse Kempen fungeren, dus een extra uitdaging om van dit kantoor iets bijzonders en toonaangevend te maken.”
Kasterlee is een toeristische gemeente bij uitstek met meer dan 90 horecanten, 250.000 overnachtingen en tientallen toeristisch evenementen. De voorbije jaren werd vooral geïnvesteerd in de toeristische promotie en productontwikkeling van Kasterlee.
Op het moment dat het witte gebouw naast het gemeentehuis verworven werd, werd de keuze gemaakt om hier een nieuw toeristisch infokantoor te vestigen. In de laatste tien jaar is het aantal baliebezoekers in het toeristisch infokantoor van 2.700 bezoekers in 2000 naar 10.000 bezoekers in 2013 geëvolueerd, een belangrijke indicator om ondanks de nieuwe media, te blijven inzetten op een persoonlijk en direct onthaal.
Het nieuw regionaal toeristisch infokantoor legt het accent op de thema’s pompoenen, kabouters, gastronomie en actieve recreatie. De onthaalbalie en de belevingsruimte vormen de spil van het toeristisch infokantoor.
Het wordt een zeer innovatief kantoor waar veel aandacht gaat naar het beleven: een levensgrote en levensechte kabouterboom waarin de kinderen kunnen klimmen, schermen waarop je alle facetten van de pompoen ontdekt, een fiets waarop je het virtueel parcours in de Witte Bergen kan fietsen, een jaarlijn met de belangrijkste activiteiten in Kasterlee, een gastronomisch hoekje waar je ook lekkers kan proeven , een virtuele top tien van Kasterlee… maar vooral ook met de nadruk op een beleving voor iedereen ook voor mindervaliden.
Dit nieuw toeristisch infokantoor zal een grote economische meerwaarde hebben voor de meer dan 90 horecanten en andere bedrijven en daarom investeert Kasterlee in de bouw van het nieuw toeristisch infokantoor want een goed onthaal zorgt voor herhaalbezoeken, verhoging van de bezoekfrequentie, een langere verblijfsduur en hogere bestedingen door de toeristen.