Om een nieuw en vernieuwend project te realiseren, is Kim Laterre op zoek naar commerciële partners die mee hun schouders zetten onder een totaal nieuw concept.

'Ernstige kandidaten die als zelfstandige een commerciële zaak willen uitbaten en hierover een lange termijnvisie hebben zijn welkom', zegt Kim Laterre .

'Elk nadeel heb zijn voordeel'

'Zoals Johan Cruijff het zo mooi verwoordde: "Elk nadeel heb zijn voordeel".

"Omdat ik tijdens de lockdownperiode mijn activiteiten grotendeels moest stopzetten, heb ik van de tijd gebruik gemaakt om eens goed na te denken over de toekomst van de Bovenrij 30, waar oude schoollokalen dienst doen als kleine pop-up stores," zegt Kim Laterre, eigenaar van Heerlijkheid Herentals en uitbater van restaurant Las Tapas Herentals, aan Bovenrij 30.'

Geen tijdelijk verhaal

'In deze pop-ups in het voormalige Francesco-paviljoen aan de Bovenrij 30 hebben ondernemers het belangrijke voordeel dat ze in verhouding met het reguliere aanbod weinig huur en vaste kosten moeten betalen en dat ze niet vastgepind zitten aan dure en jarenlange contracten.

Het traditioneel handelshuurcontract is maar al te vaak een zwaard van Damocles dat boven het hoofd van ondernemers hangt. "Helaas merkten we dat deze medaille ook een keerzijde heeft.

De voormalige school zal binnen enkele jaren plaats maken voor een bouwproject.

Het verhaal in de Bovenrij 30 is een tijdelijk verhaal, waardoor pop-up handelaars het vaak als iets tijdelijks zien en iets té vrijblijvend omgingen met openingsuren, voorwaarden, naleving van het contract, inrichting, enz." zegt Steven Bollé, retail coach & designer.

"We gingen met enkele mensen rond de tafel zitten om uit te zoeken op welke manier we toch een duurzaam verhaal kunnen realiseren. Een manier waarbij partnerondernemers niet moeten stoppen of op zoek moeten naar een andere locatie wanneer de oude school onder de sloophamer gaat."

Kim: "We willen een collectief van ondernemers vormen die van het ene leegstaande pand naar het andere trekken.

Het collectief is een vast gegeven, de charmes van de locatie een variabel gegeven dat we met een echt tijdelijk aanbod willen laten aansluiten op ons thema."

'Vrije tijd, blije tijd bij Heerlijkheid Herentals'

"Heerlijkheid Herentals is de overkoepelende naam. Lokale producten en een aanbod dat aansluit bij het thema 'Vrije tijd, blije tijd' vormen de rode draad. We zijn dus op zoek naar enkele partners die in dit kader een winkel, zaak of bureau willen uitbaten.

Enkele voorbeelden: een winkel met outdoorspullen, een zaak met producten van Herentalse of eigen makelij, een eigentijds reisbureau ... ," aldus Steven Bollé.

"We zoeken dus niet in de poel van het reguliere aanbod, maar mensen die sterk geloven in de kracht van een conceptstore."

Voordelen

"Elke partner runt zijn eigen zaak en heeft een eigen firmanaam, maar als collectief blijven we de voordelen van pop-up ondernemen behouden en doen we aan kruisbestuiving.

Het is de bedoeling dat elke individuele zaak de groep versterkt, zodat we een centrum worden waar mensen de hele dag door kunnen binnenspringen. We zijn dus zeker niet op zoek naar pop-up hoppers. We zoeken mensen die op lange termijn een zaak willen runnen."

contact@lastapasherentals.com