Geelse jongeren met een probleem of vraag vinden de weg niet voldoende naar hulp en ondersteuning. Een bevraging bij Geelse jongeren toonde dit aan. De jongerenwebsite 'Klik Erop!' wil hier verandering in brengen met een duidelijk overzicht van gratis, rechtstreeks toegankelijke hulpbronnen. De boodschap van deze website is dat hulp vragen kan en ok is.

Tijdens de bevragingen in het traject Kindvriendelijke Stad bleek dat jongeren niet goed weten waar ze terecht kunnen met vragen voor ondersteuning en hulp. Zeker als ze dat in hun eigen netwerk niet kunnen vinden.

Dienst jeugd, JAC Geel, leerlingenbegeleiding van GO! Geel en KOGEKA, Huis van het Kind en dienst gelijke kansen bundelden de krachten en gingen aan de slag om ideeën uit te werken. Het resultaat: een website om gratis, en rechtstreeks toegankelijke ondersteuningsbronnen voor jongeren beter bekend te maken.

Coronaproof alternatief

Oorspronkelijk was het de bedoeling om tijdens kennismakingsdagen in het jeugdcentrum en op scholen zelf het hulpaanbod bekend te maken. Door COVID-19 zochten de initiatiefnemers naar een alternatief met beperkt fysiek contact. De website Klik Erop! werd geboren.

Voor het ontwerp van de website vond de stad bij Broeikas een geschikte Geelse ondernemer. Broeikas werd opgericht door het jeugdhuis en is een onderdeel van Startup2440. Broeikas begeleidt jonge ondernemers. Een Geelse vrijwilliger uit het jeugdwerk nam het grafisch design voor haar rekening.

Hulp vragen is ok

De boodschap van Klik Erop! is dat hulp vragen mag en gemakkelijk moet zijn. Bovendien kan dit op een veilige en vertrouwelijke manier. En het is gratis! In het voorjaar van 2021 hopen de initiatiefnemers met de campagne naar de scholen te gaan om het hulpaanbod nog beter bekend te maken.

Op dit moment worden er al wel affiches en gadgets zoals postkaarten en stylo's verdeeld om de site bekend te maken. Eén webadres dus voor jongeren met vragen: www.klikerop.be.