Van de ondervraagde Vlamingen die regelmatig de E313 gebruiken, ziet één op de vier een extra rijstrook als oplossing voor de files. Dat blijkt uit een grootschalige bevraging van Voka en onderzoeksbureau iVox. Alternatieve wegroutes uitbouwen en wat vroeger of later mogen beginnen op het werk zijn andere oplossingen.

Naar aanleiding van De Rentree heeft Voka – in samenwerking met onderzoeksbureau iVox - 1.000 Vlamingen ondervraagd over mobiliteit. Uit de enquête blijkt dat de Vlaming verslaafd blijft aan de wagen.

Zo geeft 80% aan in het bezit te zijn van een privéwagen, 11% beschikt over een bedrijfswagen. En die wagen blijft de Vlaming massaal gebruiken om zich naar het werk te verplaatsen. Zo doet 46% dat 's morgens met een privéwagen en 14% heeft een bedrijfswagen. Opvallend: amper 1 op 20 Vlamingen geeft aan dagelijks gebruik te maken van het openbaar vervoer.

In de bevraging was er ook aandacht voor frequente gebruikers van de E313, de snelweg tussen Hasselt en Antwerpen. Bij deze specifieke vragenreeks waren 200 respondenten betrokken. "Een kwart van de ondervraagden gelooft dat extra rijstroken de oplossing zijn om minder lang in de file te staan", zegt Renilde Craps, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. "Een belangrijk signaal, want we pleiten zelf al langer voor de uitbreiding van de snelwegcapaciteit.

De files op de Antwerpse ring zijn 's morgens voelbaar tot in de Kempen. Een verbreding van de E313 is dan ook nodig, als we de problemen van morgen én overmorgen willen oplossen. Structureel onderhoud is niet voldoende."

Zo'n 34% van de ondervraagde Vlamingen wil minder vrachtwagens op de weg om de files te verminderen. "Inzetten op multimodaliteit is één van de speerpunten van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. We zien dat heel wat bedrijven al inspanningen doen om hun goederen via het water, het spoor of de lucht te laten leveren. Want zij staan ook in die files en verliezen kapitaal. Ook zij zoeken volop naar alternatieven", zegt Renilde Craps.

Voka rekent er daarnaast op dat deze regering de kilometerheffing voor personenwagens nog deze legislatuur realiseert. Uit de Vokabevraging blijkt dat één op twee Vlamingen positief staat tegenover een kilometerheffing. Maar één op drie Vlamingen geeft ook aan nog onvoldoende vertrouwd te zijn met het concept. Tijd dus om als regering beter te communiceren en werk te maken van de invoering.

Wat is er dan nodig om de auto écht aan de kant te laten staan? Het antwoord: méér treinen, bussen en trams die ons dichter bij onze bestemming afzetten. Meer haltes dus. Dit kan voor 44% van de ondervraagde Vlamingen de doorslag geven om voor het openbaar vervoer te kiezen. "Het is hoog tijd om werk te maken van kwaliteitsvolle alternatieven," zegt Craps.

"Amper 1 op de 3 gebruikers van het openbaar vervoer is tevreden over de stiptheidvan het openbaar vervoer. Dat moet omhoog. Vandaag gaat 80% van de totale middelen die Vlaanderen en de federale overheid uitgeven aan personenmobiliteit naar openbaar vervoer. Ondanks die miljardensteun staat het openbaar vervoer maar in voor 10% van onze verplaatsingen. Dat kan niet."

Geen alternatief

De auto aan de kant laten: niet iedereen kan het zomaar. Eén op de vier ondervraagde zegt gewoon geen alternatief te hebben voor de auto. De werksituatie laat het niet toe. Voor meer dan 70% is de wagen de beste en/of snelste manier om ergens te geraken.