In Nederland willen energiebedrijven en verenigingen van elektrische autobestuurders boetes voor laadpaalklevers, bestuurders die te lang aan laadpalen blijven staan. "Ook bij ons zijn ze er meer en meer", zegt Alex De Swaef van openchargepoint.be

"Maar nog erger zijn de laadpaalmollen."

Laadpaalklevers zijn elektrische autobestuurders die hun wagen onnodig lang aan de laadpaal laten hangen. Samen met enkele energiebedrijven stelt de Nederlandse Vereniging Elektrische Rijders voor om een boetesysteem te ontwikkelen.

Energiebedrijf Nuon stelde vast dat slechts 20% van de tijd dat een gemiddelde laadpaal bezet is, er ook effectief wordt opgeladen. (VRTNWS)

Aanschafsubsidie van €6.000 in Nederland voor nieuwe emissieloze auto's

Voor nieuwe emissieloze auto's voor privégebruik komt er in Nederland in 2021 een aanschafsubsidie van 6000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030.

Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm, dat is de aanschafbelasting. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro.

Foto : burgemeester Jan Bertels en schepen Jan Michielsen bij de inhuldiging van de laadpaal aan het Administratief Centrum Herentals (2017) / archief Nnieuws / Johan Temmerman.