Volgens onderzoek van Idea Consult staat 11 procent van alle winkelpanden in Vlaanderen leeg, met uitschieters in bepaalde gemeenten tot 35 procent. In 5 jaar tijd is de leegstand met 66 procent gestegen tot 900.000 m².

Stijging oppervlakte én leegstand

De voorbije 5 jaar is de totale winkeloppervlakte wel met 12 procent gestegen, naar een totaal van 12,5 miljoen m². Die stijging is vooral te danken aan winkelgebieden aan de rand van steden en langs gewest- en invalswegen: daar steeg het aanbod met maar liefst 145 procent. In de kernen van de steden steeg het aanbod met slechts 2,2 procent.

Vlaams minister-president Kris Peeters wil er echter werk van maken om "het zwaartepunt van het winkelen weer in de kernen te leggen". Hij wijst daarbij naar de Ikea-wet, die binnenkort een bevoegdheid wordt van de regio's. De Ikea-wet legt beperkingen op aan het vestigen van winkels in niet-kerngebieden.

Unizo wil beter beleid

"Het winkelaanbod in de kernen is gedaald en de leegstand in de centra neemt jaar na jaar toe. De fameuze Ikea-wet, waar we ons altijd tegen hebben verzet, heeft duidelijk compleet gefaald", reageert Unizo op de studie, die in opdracht van de Vlaamse regering de winkelpanden van alle gemeenten in ons gewest in kaart bracht.

"Vlaanderen heeft meer dan ooit nood aan een kernversterkend beleid. We moeten een verdere uitbreiding van de baanwinkels in de periferie een halt toeroepen", besluit Unizo. Het wil dan ook dat er een stop komt op de uitbreiding van het aantal winkels in de periferie.  Y. Van Looveren /Retaildetail/ foto's archief Nnieuws.