De Zandstraat heeft sinds vandaag een nieuwe winkel. De leerlingen van het 7e jaar Winkelbeheer en etalage van kOsh campus Bovenrij openden er een kerst pop-up. Hierin verkopen ze o.a. producten die leerlingen van andere afdelingen zelf maakten.
De leerlingen krijgen de steun van Vlajo, dat jongeren op school begeleidt bij het oprichten van hun zaak. Ze werken ook samen met de Kringwinkel. De artikelen worden uitgestald op meubels van de Kringwinkel en die worden ook te koop aangeboden.
Met de opening van de pop-upwinkel dragen de leerlingen hun steentje bij tegen de leegstand in Herentals.
Stefanie Peeters leerling : 'We startten deze pop-up in samenwerking met enkele bedrijven en ondernemingen zoals o.a. Vlajo, een onderneming die jongeren op school mee begeleidt bij het oprichten van een zaak. Ook gaan we samenwerken met de kringwinkel. Wij lenen hun meubels zodat we onze artikelen kunnen etaleren, maar laten hun kaartje eraan hangen voor eventuele kopers.
Aangezien we een grote scholengemeenschap zijn, dragen ook andere richtingen hun steentje bij zoals tuinbouw, mode en publiciteit. Dankzij vastgoed Heylen hebben we een pand. Ze willen hun pand gratis ter beschikking stellen. Ook helpt onze pop-up tegen de leegstand in Herentals.
Onze minionderneming staat volledig onder begeleiding van Vlajo. Vlajo staat voor de Vlaamse Jonge Ondernemingen. Zij bieden de mogelijkheid een klein bedrijfje op te richten met de school en zo de ervaring op te doen van een zelfstandig ondernemer die van nul moet beginnen en een bedrijf gaat opstarten.
Vlajo begeleidt ons door bv. elke maand de boekhouding na te kijken en ons te sturen in onze fouten en de dingen die nog beter zouden kunnen. Ook zijn we via deze weg volledig in orde met de wet en voor de verzekering.
Het is dit jaar voor het eerst dat onze school een echte winkel mag openen. De voorbije jaren ging dit via een webshop, af en toe eens op de markt te gaan staan en ook waren we elk jaar aanwezig op de kerstmarkt in Herentals.
We hebben op deze manier een primeur voor Herentals. Er zijn al wel wat pop-ups gepasseerd, maar dit is de eerste van een school waar de leerlingen het heft in eigen handen nemen.
Alles begon met een pand te zoeken. Dit ging via de leerkracht. Vele leegstaande panden in Herentals, maar we moesten het wel kunnen betalen. De hoge huurprijzen konden we wel vergeten, maar toen kwam de oplossing.
Het pand van Heylen vastgoed in de Zandstraat 78 stond ook leeg. Heylen was bereid zijn pand gratis ter beschikking te stellen voor een schoolproject. Ook is dat weer een pand minder dat leeg staat. Alles is er aanwezig. Telefonie, printer, wc, keuken... Hier zijn we al een heel pak mee geholpen.
Nu het startkapitaal binnenhalen. Dit is ook met begeleiding van Vlajo. Zij hebben kant en klare aandelen om te verkopen. Een aandeel kost €10. Wie dit koopt, krijgt een ingevuld aandeel van ons als bewijs van hun betaling. Op het einde van ons project bekijken we de winst en verdelen deze terug onder het aantal aandeelhouders. Het is dus een risicovolle investering, maar er waren genoeg mensen die ons wilden steunen. Nu begon het echte werk.
Zo gingen we met de klas beginnen aan onze pop-up. We brainstormden over het concept, de naam, het logo werd gekozen, en er werden verschillenden producten afgewogen voor in het assortiment. Hiervoor werken we bv. ook samen met andere afdelingen binnen de campus en de scholengemeenschap.
De leerlingen van het zevende jaar publiciteit ontwerpen voor ons kerstkaarten, en de afdeling tuinbouw van kOsh campus Schepperstraat zorgt voor onze planten. Ook gaat mode een kleine bijdrage leveren voor onze pop-up'.
Straks foto's.