Twee leraars van een middelbare school in Vorst hebben een (illegale) schoolreis naar Istanbul georganiseerd. De reis ging door in de paasvakantie en was in strijd met de coronamaatregelen. De directie was niet op de hoogte. Het schoolbestuur bestudeert de zaak en bekijkt of er sancties moeten volgen.

De twee leraars hadden de reis met 12 leerlingen op touw gezet tijdens de eerste week van de paasvakantie. Ze verwittigden de directie niet. Om het verbod op niet-essentiële reizen te omzeilen, reisde de groep eerst per bus naar Duitsland. In Keulen gingen ze met het vliegtuig naar de Turkse metropool.

De reis was oorspronkelijk vorig jaar gepland, maar viel in het water als gevolg van de uitbraak van de coronapandemie. "Het kon niet terugbetaald worden, dus we zijn vertrokken", vertelt een leerling. "Ik wist dat het verboden was, maar ik heb besloten om het risico te nemen", zegt een andere.

De directie raakte pas op de hoogte van de reis toen het gezelschap al was teruggekeerd. Volgens de krant La Dernière Heure, die de zaak naar buiten bracht, liet de communicatie aan de ouders van de leerlingen uitschijnen dat het om een klassieke schoolreis ging, georganiseerd met goedkeuring van de school.

"De raad van bestuur wenst zich meer te informeren over alle details in deze zaak en geeft zichzelf nog enkele dagen bedenktijd vooraleer een beslissing te nemen", verklaarde directeur Christian Watterman van de school La Cime. Hij tilt zwaar aan de feiten.

"De leraars doen het schooljaar nog uit, daarna zal er beslist worden. Ik weet nog niet wat de gevolgen zullen zijn, maar dit zijn ernstige feiten. Ik heb al met de leraar gesproken. Hij heeft spijt. Hij wilde geen problemen veroorzaken, en deed dit in het belang van de leerlingen. Als hij me gewaarschuwd had, had ik het zeker verboden. Hij heeft echt een grote fout begaan." (VRT NWS)