Dit jaar strijden Op en Top en De Fiksers niet mee voor de eerste prijs in de lichtstoeten van respectievelijk Rozenberg en Ginderbuiten. De twee groepen wagenbouwers sloegen de handen in elkaar om een wagen te bouwen die buiten wedstrijd meerijdt in beide stoeten én een hoofdrol speelt in de apotheose van Mol-in-Scène II.

Bezielers Bob Derboven en Kobe Caers zijn al wagenbouwers sinds hun prille kinderjaren, elk aan hun kant van de spoorweg. "Als je eenmaal gebeten bent door de microbe, dan geraak je er nooit meer vanaf", lachen beide.

"Het aantal uurtjes slaap per nacht tellen we in de weken voor de stoet gemakkelijk op één hand. En toch vinden we het geweldig. Het valt alleszins te hopen dat er in de toekomst nog zotten blijven bestaan zoals wij. Geen lichtstoeten zonder wagenbouwers."

Dat beide groepen wagenbouwers de handen in elkaar slaan én hierdoor eenmalig hun winstkansen opgeven, mag historisch genoemd worden. Elk jaar opnieuw werkt elk team van wagenbouwers keihard om het allerhoogste te bereiken: de meeste punten van de jury en dus de eerste prijs.

Wanneer het op winnen aankomt zijn Bob en Kobe niet aan hun proefstuk toe. Bob van Lichtstoet Rozenberg: "Op mijn zes jaar ging ik met de buurman een keertje mee naar de barakken om te helpen. Ik voelde me er meteen thuis. Drie jaar later – in 1988 moet dat geweest zijn - knutselden we al onze eerste eigen wagen in elkaar. Sindsdien is het nooit meer gestopt.

Als oprichter van 'Op en Top' ben ik in onze groep de enige nog overgebleven wagenbouwer van het eerste uur. Tal van vrienden zijn de afgelopen decennia gekomen en gegaan. Bouwen, kindjes krijgen,... je kent dat. Ik kan de lichtstoet onmogelijk lossen. Creatief zijn, samen met vrienden toewerken naar een doel, dingen bouwen die technisch op het eerste zicht niet kunnen,.... Elk facet spreekt me aan."

Hart en ziel
De laatste weken voor de lichtstoet ziet Bob amper nog zijn bed, maar dat heeft hij er graag voor over. "In totaal won onze groep al acht keer in de categorie van de grootste wagens. Winnen is voor mij absoluut geen doel op zich. Ik wil vooral dat we als team trots zijn op onze wagen.

Onze wagen moet telkens een verhaal vertellen. Als je het nuchter bekijkt is het bijzonder vreemd om een heel jaar te werken aan een constructie die je amper twee uurtjes kan tonen en dan nog zelf zwoegend moet voortduwen. Toch is en blijft het een passie waar ik me met hart en ziel voor inzet. Sommigen zien voetbal als lopen achter een bal, voor anderen is het hun hele wereld."

Vizier op winnen
Ook Kobe legde een gelijkaardig parcours af, maar dan over de spoorweg in de Lichtstoet van Ginderbuiten. "Bij mij begint het verhaal op mijn zeven jaar. Zowel mijn vader als nonkel waren wagenbouwers. Op mijn twaalf jaar startte ik mijn eerste groep op. Na wel wat omzwervingen in verschillende groepen ben ik nu al een hele tijd coördinator en bezieler van de Fiksers. Vroeger voelde ik een enorme drang om te winnen.

Zo had ik mijn vizier gericht op het historische record van vijf overwinningen op een rij. Na drie overwinningen liep het de vierde keer mis. Ten onrechte, vond ik toen. Van die nederlaag heb ik echt afgezien. Sindsdien heb ik mijn lesje geleerd en leg ik me bewust geen druk meer op. Winnen we? Prima! Winnen we niet? Geen probleem, volgend jaar misschien wel. Met de Fiksers zitten we op dit moment aan zes overwinningen."

Bezielers en volgers
Zowel Op en Top als de Fiksers bestaan uit een team van een zestal kernleden. Bob: "Zoals overal heb je ook bij wagenbouwers bezielers en volgers. Je hebt evenwel elke helpende hand nodig om een wagen tijdig klaar te stomen. Iedereen heeft wel zijn eigen métier. Je hebt mensen nodig die sterk zijn in constructiewerken waaronder lassen en houtbewerking.

Daarnaast heb je nood aan lichtspecialisten, schilders, experts in pneumatica, hydraulica en automatisering, mensen die graag afwerken,... Dit betekent ook dat we vrijwel het hele jaar door bezig zijn met de bouw van onze wagen.

Na de stoet moet de oude wagen afgebroken worden en heeft het materiaal nood aan onderhoud. Nadien start het plannen, mailen, ontwerpen, tekenen, materialen verzamelen en uiteindelijk het bouwen van de nieuwe wagen. Wanneer de stoet nadert, veranderen de wekelijkse bijeenkomsten in meerdere werksessies per week tot zelfs dagelijkse samenkomsten vlak voor de stoet."

"En dan moeten we nog zien dat we de vereiste financiële middelen bij elkaar krijgen", vult Kobe aan. "Voor elke wagen maak je onkosten voor het materiaal. Gelukkig krijgt elke groep financiële steun vanuit de organisatie. Daarnaast moeten we zelf ook nog voor de nodige financiering zorgen door het organiseren van activiteiten of het verzamelen van sponsoring."

Eén team voor Mol-in-Scène II
Dit jaar wordt voor Op en Top en de Fiksers een bijzonder jaar. Beide teams bouwen samen aan één wagen. "We vormen echt één team", legt Kobe uit. "Het is alvast heel fijn om op deze manier nieuwe mensen te leren kennen. Deze unieke wagen rijdt in elke stoet mee.

Daarnaast vormt de wagen een centraal decorstuk bij de apotheose van Mol-in-Scène in de Zwaan. Mol-in-Scène II is voor ons een unieke kans om promo te maken voor de Molse lichtstoeten en te laten zien wat we kunnen. De wagen draagt de eigen karakteristieken van elke stoet in zich: de moderne lichteffecten van de Rozenberg én de vele gloeilampjes van Ginderbuiten."

De twee teams werken op alle vlakken samen. "We bouwen de wagen in de barak van Ginderbuiten, wat voor ons vroeger vijandig terrein was", grinnikt Bob. "Gelukkig zijn die tijden al lang voorbij", vertelt Kobe. "Ruziën heeft geen enkele zin. Beide lichtstoeten kunnen elkaar alleen maar versterken. Gezonde concurrentie houdt iedereen scherp. Achter de schermen groeien we naar elkaar toe om logistiek en organisatorisch zo goed mogelijk samen te werken. Daar vaart elke stoet wel bij."

Rozenberg Lichtstoet op 2 september
Waar? Rozenberg
Wanneer? Zaterdag 2 september
Uren? Vanaf 19.45 uur start het straatanimatieprogramma. De start van de 133ste lichtstoet wordt om 20.45 uur aangekondigd door een schitterend vuurwerk.
Prijs?
· 7 euro kassa, 5 euro vvk, gratis -12 jaar
Organisatie? Koninklijke Maatschappij De Rozenband vzw
Info? www.rozenberglichtstoet.be

Mol-in-Scène II van 22 september tot 14 oktober
Wat? Mol-in-Scène II wordt een hedendaags massaspektakel rond onze vermaarde Molse Lichtstoeten, met als rode draad het verhaal van de jongeren Jens en Lise.
Wanneer? 14 voorstellingen van 22 september tot en met 14 oktober. Op zondagen om 18 uur, de andere dagen om 19 uur.
Woensdag 4 oktober
Donderdag 28 september, 5 en 12 oktober

Vrijdag 22, 29 september, 6 en 13 oktober
Zaterdag 30 september, 7 en 14 oktober
Zondag 24 september, 1 en 8 oktober
Tickets? www.getouw.be
Prijs?
22 euro, 17 euro (-16 jaar)
Info? Cultuurcentrum 't Getouw - 014 33 09 00 - www.getouw.be

Ginderbuiten Lichtstoet op zaterdag 23 september
Waar? Ginderbuiten
Wanneer? Zaterdag 23 september
Uren? 20 tot 22 uur
Prijs?
5 euro vvk, ü 6 euro kassa, gratis -12 jaar (geboortejaar t.e.m. 2005)
Organisatie? Lichtstoet Ginderbuiten
Info? Lichtstoet Ginderbuiten - 0475 35 32 48 - info@lichtstoet.be - www.lichtstoet.be