Het gemeentebestuur van Lille zet alles op alles om snel aan de opmaak van een mobiliteitsplan te kunnen beginnen. De gemeente wil hiervoor in zee gaan met een bureau dat zal zorgen voor de begeleiding en het ontwerp.

Voor de opmaak van het plan vertrekt Lille vanuit het STOP-principe. Dit betekent dat Lille bij de inplanning van haar mobiliteitsbeleid de prioriteit eerst laat gaan naar stappen (S), dan trappen (T), vervolgens openbaar vervoer (O) en dan pas naar personenwagens (P).

Schepen van Mobiliteit Luc de Backer: "Het mobiliteitsplan van Lille dateert al van 2001. Ondanks een actualisering is het volledig achterhaald. De opmaak van een nieuw plan duurt lang. De opmaak had al lang geleden gestart moeten zijn. We willen de aanstelling van het bureau nu zo snel mogelijk op de gemeenteraad goedkeuren."

Voor de opmaak van haar plan zal de gemeente gebruikmaken van de input uit verschillende mobiliteitsstudies. Ook de resultaten van de provinciale Fietsbarometer en de informatie van de Vervoerregio Kempen worden verwerkt in het mobiliteitsplan.

De gemeente gaat inspraakmomenten organiseren om het plan af te stemmen en de buurgemeentes betrekken bij de opmaak van het plan. Het gemeentebestuur maakt zich sterk dat 1,5 jaar na het aanstellen van het bureau, het mobiliteitsplan klaar moet zijn.

Schepen van Mobiliteit Luc de Backer: "Het nieuwe mobiliteitsplan zal ons beleid op lange termijn vormgeven, maar we gaan ondertussen niet stilzitten. We gaan nu al werk maken van onze schoolomgevingen en we doen al aanpassingen waar we kunnen.

Zeer binnenkort wordt een gedeelte van de Kabienstraat bijvoorbeeld een fietsstraat. Dat betekent dat je er maar 30 zult mogen rijden en dat fietsers voorrang hebben op het autoverkeer. Daarmee wordt de schoolomgeving van Het Trapleerke alvast veel veiliger.

Op de Singel in Gierle voeren we zo snel als mogelijk een zone 30 in. Dat is niet alleen voor de leerlingen, maar voor alle zwakke weggebruikers een enorme verbetering.