Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Lille verlaagt de snelheid in de dorpskernen naar 30 per uur

Lille

De Lilse gemeenteraad beslist vanavond over een goedkeuring van een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur in de dorpskernen van Lille, Poederlee en Wechelderzande.

In Gierle geldt al een zone 30. Met de snelheidsverlaging wil het gemeentebestuur de verkeersveiligheid in haar dorpen verbeteren. De snelheidsverlaging gaat in op 1 maart, op het moment dat je de borden in het straatbeeld ziet.

Schepen van Mobiliteit Luc De Backer (Inzet): “Er wonen meer mensen in onze kernen en het verkeer is flink toegenomen. We moeten de verkeersveiligheid verhogen. Een verlaging van de snelheid kan het aantal verkeersslachtoffers verminderen. Aan 30 kilometer per uur heb je een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden.

Zo ziet je veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en kan je tijdig reageren op mogelijke hindernissen waardoor het risico op een ongeval verkleint. Bij 30 kilometer per uur sta je op 13 meter stil. Aan 50 per uur doe je er 27 meter over. In gesprekken met leden van de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen komt telkens opnieuw naar boven hoe belangrijk dit verschil is. Deze snelheidsverlaging kan het verschil betekenen tussen leven en dood.

Aan onze scholen gold al zone-30. De extra zones waar je 30 mag, zijn zorgvuldig gekozen. Het gaat zeker niet om lange zones. We voeren de snelheidsverlaging enkel in in de dorpskernen en aan onze sportterreinen. In de Rechtestraat in Lille bijvoorbeeld enkel van de Gierlebaan tot de Tielenbaan en in het centrum van Wechelderzande van de Oostmalsebaan tot de Lindenlaan.

Voor sommige inwoners zal het ongetwijfeld te weinig zijn, terwijl anderen het te veel zullen vinden. We hebben gezocht naar een juist evenwicht en volgen hiermee het regionaal beleidsplan. We hebben al enkele fietsstraten, woonerven en een zone 30 aan onze scholen. We maken er nu een logisch geheel van.”

Roel De Cleen, projectmedewerker van Ouders van Verongelukte Kinderen: “De verlaging van de maximale snelheid naar 30km/u is noodzakelijk om in de dorpskernen het wonen en leven centraal te plaatsen. Bestuurders rijden trager waardoor het voor iedereen veiliger wordt. Een voetganger heeft drie keer meer kans om een aanrijding bij 30 km/u te overleven dan bij 50 km/u.”

Burgemeester Marleen Peeters (N-VA): “Met een snelheidsverlaging van 50 naar 30 in onze dorpskernen, willen wij het signaal geven dat verkeersveiligheid een prioriteit is. Het zone 30-statuut is meer dan zomaar een snelheidsbeperking. Bij een zone 30 hoort een samenhangende inrichting van de publieke ruimte, gericht op alle weggebruikers en in het bijzonder op voetgangers en fietsers. In de toekomst willen we op verschillende plaatsen het wegbeeld aanpassen zodat de snelheidsbeperking op een spontane manier afgedwongen wordt. Door een poorteffect te creëren, zorg je bijvoorbeeld dat automobilisten automatisch geneigd zijn hun snelheid aan te passen.”

Overzicht op kaart

De gemeente heeft op een interactieve kaart aangeduid waar er een zone 30, een fietsstraat of een woonerf is. Je vindt de kaart op www.lille.be/zone30.

Lille

Deel dit artikel