Regisseur Luc Stevens heeft Luccreatief, zijn nog jonge productiebedrijf voor creatief muziektheater, versterkt met Dirk Kennis. De gewezen hoofdredacteur van het Nieuwsblad van Geel en het Boerenbelang zal samen met Luc Stevens de groei van het bedrijf helpen realiseren.
Luccreatief, dat o.a. de creatieve motor is van 'Albert I', dat momenteel met veel succes loopt op het kasteel de Merode, heeft een aantal mooie opdrachten voor grote producties in de komende jaren.
Het is slechts drie jaar geleden dat Luc Stevens zijn loopbaan in het onderwijs onderbrak om zich voltijds te focussen op het realiseren en regisseren van muziektheater en muzikale spektakels. Dat doet hij met zijn productiebedrijf Luccreatief. Hij kan voor zijn projecten terugvallen op Ann Roggeman (administratie), Hendrik Schoors (projectmedewerker) en Luc Sannen (productieleiding en logistieke coördinatie), die op freelance-basis ondersteuning bieden, maar versterkte zijn organisatie zopas met Dirk Kennis. Deze laatste zal als zakelijk leider optreden en daarnaast ook creatieve input leveren.
"In Luccreatief kan ik mijn passie voor muziektheater en voor het regisseren kwijt", aldus Luc Stevens. "Dat was destijds een beetje een gok, maar het is een succes geworden. Al tijdens de opstartjaren kon ik een aantal mooie, succesvolle producties realiseren. De bal ging vlot aan het rollen, en inmiddels rolt hij zo snel dat versterking nodig werd.
De opdrachten volgen mekaar de komende jaren in een snel tempo op."
Luc Stevens en Dirk Kennis kennen en waarderen mekaars werk al lang, en hadden bij een enkele recente producties al een spontaan gegroeide vorm van samenwerking, hoofdzakelijk op creatief vlak.
Die samenwerking is nu dus formeel geworden. Dirk Kennis richt zich vooral op de organisatorische kant van de zaak, zodat Luc Stevens zich meer op de podiumpraktijk en de regie zal kunnen concentreren.
Voor Dirk Kennis is dit een loopbaanwending die hij met plezier tegemoet zag. "In het huidige perslandschap zag ik geen enkel medium waarbij ik nog journalistiek kon bedrijven op de manier die ik zinvol vind", zegt hij. "Ik blijf in beperkte mate als freelance-journalist actief, maar voor een voltijds engagement heb ik de pers vaarwel gezegd. Luccreatief is op vele vlakken een uitzonderlijk bedrijfje. Ik ben heel blij dat ik aan zulk project kan meewerken."
Het productiebedrijf van Luc Stevens was o.a. de creatieve motor van GheelaMania (Geel, 2015), de afscheidsshow van De Nieuwe Snaar (Sportpaleis, 2015) en De Groote Rappèl (2016, Leopoldsburg). Luccreatief realiseert echter ook kleinschaligere producties met een muzikale inslag (Petticoat, Joie de Vivre, Wakannekik...). Het bedrijf is tevens de creatieve partner van Historalia, waarvoor het in 2014 'Marie-Antoinette' en dit jaar 'Albert I' realiseerde, het muziekspektakel dat nog tot en met 2 september met veel succes loopt op het kasteel de Merode in Westerlo.
Er zijn plannen voor een derde Historalia-productie in 2018, en in datzelfde jaar zal Luccreatief ook een spektakel brengen in de Koningin Elisabethzaal en de Zoo van Antwerpen, die dan haar 175ste verjaardag viert. Volgend jaar staat er bovendien een tweede editie van Mol in Scène op het programma, ook een evenement dat van script tot opvoering door het productiehuis van Luc Stevens wordt gerealiseerd. Er staan Luc Stevens en Dirk Kennis dus drukke, maar boeiende jaren te wachten.
Op de foto: De volledige equipe van Luccreatief, met (v.l.n.r.) Ann Roggeman, Luc Sannen, Luc Stevens, nieuwkomer Dirk Kennis en Hendrik Schoors.