Marianne Verhaert: “De Kempen worden gegijzeld door minister De Ridder”
Wegen en Verkeer sluit de aansluiting van de E313 richting R1 (Gent) volledig af ter hoogte van Wommelgem, én beperkt tegelijk het verkeer vanuit het noorden (R1, richting Nederland) naar de E313 richting Hasselt.
Dat terwijl al maandenlang andere cruciale verkeersaders in de regio geblokkeerd zijn.
Vlaams Parlementslid Marianne Verhaert spreekt van een totaal gebrek aan planning en noemt de situatie een drama voor de hele regio. Verhaert: “De minister gijzelt de Kempen”
Vanaf vrijdagavond 21 uur tot maandagochtend 5 uur sluit het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de aansluiting van de E313 naar de R1 volledig af richting Gent.
De impact op Antwerpen, maar ook de Kempen zal zeer groot zijn.
Deze ingreep komt bovenop een reeks andere grote werven in de regio die de mobiliteit al maanden verstikken: de heraanleg van het kruispunt op de N116 ter hoogte van Vremde, de werken aan de brug over het Albertkanaal in Oelegem, de onderbreking van de Drakenhoflaan in Deurne ter hoogte van de luchthaven, de werken op de Oelegemsteenweg in Wommelgem, en de slecht aangekondigde eerdere voorbereidende werken aan de aansluiting met de ring.
Daarbovenop komen dit weekend ook spoorwerken in Antwerpen, waardoor treinverkeer wordt beperkt. Samen zorgen die ingrepen ervoor dat er letterlijk geen ontsnappingsroute meer overblijft voor wie zich in, naar of uit de Kempen wil verplaatsen.
Volgens Open Vld is dit de optelsom van falend beleid. De Kempen worden volgens Vlaams Parlementslid Marianne Verhaert letterlijk gegijzeld. Ze vindt onbegrijpelijk dat al deze werken gelijktijdig plaatsvinden zonder centrale coördinatie tussen de verschillende betrokken overheden en opdrachtgevers of transparante communicatie en dat in de provincie van de minister.
“Als je ingrijpende werken plant binnen het kader van Oosterweel, zoals het openen van een bypass of het sluiten van de aansluiting van de E313 naar de Ring richting Gent, dan zorg je ervoor dat op datzelfde moment op de parallelle invalswegen geen andere werken meer actief zijn”, zegt Verhaert.
De impact is bijzonder groot.
Tienduizenden Vlamingen verliezen elke dag tijd en geld in eindeloze files, en de economie van de regio lijdt zwaar onder het mobiliteitsinfarct. Openbaar vervoer is vaak geen valabel alternatief: te weinig aansluitingen, te onregelmatig, of simpelweg onbestaande in sommige gemeenten.
De Vlaamse liberalen eisen dat er dringend betere coördinatie van werken en werven komt voor de Antwerpse regio en dat structureel overleg komt met gemeenten, hulpdiensten en openbaar vervoersmaatschappijen. Er moet ook veel sneller gecommuniceerd worden naar burgers toe.