Bij de jaarlijkse uitreiking van de Great Place To Work Awards wint Mars Belgium de award voor Inspiring Culture. Bovendien mag het voedingsbedrijf zich sinds 2009 elk jaar opnieuw bij de top 10 van de “Beste Werkgevers van België” rekenen in de categorie ‘minder dan 500 werknemers’.   Opmerkelijk is dat Mars Belgium ook één van de weinige bedrijven is in de top 10 met een eigen productie-eenheid in België: de Uncle Ben’s rijstfabriek in Olen. Mars Belgium is een familiebedrijf met een unieke en waardegedreven bedrijfscultuur die zich dagdagelijks vertaalt in concrete acties en hun manier van business doen transformeert.

Waardegedreven bedrijfscultuur van Mars Belgium vertaalt zich in concrete acties

De Inspiring Culture award gaat uit van het Great Place To Work Institute, in samenwerking met de Vlerick Business School. Deze award wordt uitgereikt aan een bedrijf met een duidelijke missie en visie voor de toekomst, die op een eerlijke en ethisch verantwoorde manier wordt bereikt, en die zich bovendien vertaalt in het dagelijkse werk.

De waardegedreven bedrijfscultuur van Mars Belgium wordt aangestuurd door Vijf Principes: Kwaliteit, Verantwoordelijkheid, Efficiëntie, Wederkerigheid en Vrijheid. Deze bedrijfscultuur staat voor Mars steeds centraal en is de leidraad in alles wat ze doen. Steve Axe, General Manager van Mars Belgium, bevestigt: “Vaak wordt bedrijfscultuur gezien als een ‘zachte’ waarde, maar bij Mars beschouwen wij dit als een ‘harde’ waarde. Inspirerende cultuur is voor ons geen bijproduct, maar intentioneel en steeds gelinkt aan onze Vijf Principes. Er is een echte “Mars way” van business doen en een “Mars way” om collaboratief samen te werken. Dat zorgt ervoor dat onze medewerkers er met plezier, en met hart en ziel voor gaan.”

100% tevredenheid over unieke conversation culture die zorgt voor alignment en engagement

Bij Mars worden openheid, verantwoordelijkheid en wederkerigheid actief gestimuleerd. Maandelijks worden “Join The Conversations” georganiseerd. Dit zijn open meetings midden in het kantoor waar actief wordt gedialogeerd tussen werknemers en managers. Uit een internal communications survey van juni 2013 blijkt dat maar liefst 100% van de werknemers zich goed geïnformeerd voelt door deze sessies, en 84% van hen geeft aan dat de mogelijkheid tot feedback en vragen een absolute meerwaarde is.

Bovendien motiveert Mars Belgium zijn werknemers ook door het bewust vieren van zowel persoonlijke als gemeenschappelijke successen en verwezenlijkingen in teamverband: 91% van de werknemers beaamt dit en precies dergelijke initiatieven zorgen voor professionele waardering en voldoening.

Mars Belgium als internationale talent pool door continue investering in mensen

94% van de werknemers vindt dat zij veel verantwoordelijkheid krijgen en 86% onder hen is tevreden over het aanbod trainingen en opleidingen. Een van de hoekstenen van het HR-beleid van Mars is de continue investering in opleiding en training. Elke medewerker krijgt een Personal Development Plan (70/20/10): 70% leren ze door de dagdagelijkse praktijk, 20% door anderen en peer-buddying, en 10% door opleidingen en trainingsessies.

Xavier De Buysscher, Plant Director van de Uncle Ben’s rijstfabriek in Olen, legt uit: “Bij Mars is er een echte, sterke learning culture, niet enkel door het Personal Development Plan en de formele trainingen via de Mars University, maar vooral omdat we een kader scheppen waar het maken van fouten kan binnen een leer-en groeiproces. Dat blijven streven naar verbetering creeërt ook ondernemerschap: het nemen van initiatieven en het verschil kunnen maken, zowel individueel als in team. Dat geeft echte voldoening.”

Het mag dan ook niet verbazen dat Mars talent opleidt dat ook internationaal doorgroeit: het hoofdkantoor in Sint-Stevens-Woluwe is ook de thuishaven van 3 internationale hubs met additioneel 74 medewerkers met Europese en internationale functies.  In 2013 maakten 4 vroegere werknemers van de lokale eenheid in Brussel de overstap naar deze internationale hubs.

92% van de werknemers overtuigd van de maatschappelijke bijdrage van Mars

Mars zet zich in voor mens en maatschappij. Zo creeërt Mars niet enkel veel kansen en opportuniteiten voor zijn eigen medewerkers. Het voedingsbedrijf engageert zich ook op maatschappelijk vlak door programma’s zoals het Mars Volunteer Program en Het Mars Ambassador Program. Op 18 oktober 2013 participeerden 70 werknemers van het hoofdkantoor in Sint-Stevens-Woluwe aan de heraanleg van de boomgaard “De Bombazijnen” in Zaventem, in het kader van het Mars Volunteer Program dat als doel heeft de medewerkers wereldwijd te stimuleren om zich in te zetten in een lokale organisatie. Elke werknemer kan daarvoor 2 werkdagen opnemen.

Over Mars Belgium

Mars Belgium maakt deel uit van Mars, Inc., een van de snelst groeiende voedingsbedrijven ter wereld. Mars, Inc. telt wereldwijd 72.000 medewerkers in 73 landen, verdeeld over 5 continenten. Mars Belgium is actief in drie marktsegmenten: Chocolate, Petcare en Food. Het familiebedrijf heeft een aantal van ’s werelds favoriete merken in haar portefeuille, waaronder chocoladeproducten als M&M’s®, Snickers®, Twix®, Mars®, Balisto® en Bounty®, rijst van Uncle Ben’s®, hondenvoeding Pedigree®, Cesar® en Frolic® en kattenvoeding Whiskas® en Sheba®.

Mars Belgium telt 277 medewerkers en realiseerde in 2013 een jaaromzet van €287.5 miljoen euro. Mars heeft twee sites in België: de hoofdzetel in Sint-Stevens-Woluwe, die ook de thuishaven is van drie internationale hubs waar additioneel 74 werknemers werken, en de productievestiging voor de Uncle Ben’s® rijst in Olen.  www.mars.bewww.hoeveelzoetisgoed.be