De VRM publiceerde zonet het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018.
De VRM stelt vast dat de mediaconsument nog amper keuze heeft, de Vlaamse mediamarkt is volledig in handen van de grote 5.
De algemene conclusie van het rapport 2018 is dat:

Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80 tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen. Dit daalde van negen mediagroepen (enkele jaren geleden) naar acht (vorig jaar) tot vijf (dit jaar - VRT, De Persgroep Publishing / Medialaan, Mediahuis, Roularta en SBS Belgium).Internationale grootmachten dagen de Vlaamse mediaspelers verder uit, onze Vlaamse media-actoren reageren door verdere consolidaties.

Zo bezitten spelers als Facebook en Google heel wat (persoonlijke) commercieel aantrekkelijke data over de Vlaamse mediaconsument. Om hierop een antwoord te bieden gaan Vlaamse reclameregies steeds vaker samenwerken. Zo zijn er gezamenlijke initiatieven zoals buymedia.be en MobilePremium.

Ook op het vlak van inhoud is er internationale concurrentie (vb. Netflix). De overname van De Vijver Media door Telenet kan in dit licht bekeken worden.De concentratie is het hoogst bij de distributietak.

Bij de gedrukte media blijkt bijvoorbeeld dat de distributie quasi in handen is van 1 grote speler (Bpost). Bij televisie neemt Telenet de belangrijkste positie in.