Het fenomeen 'Live Shopping' kent in Azië een sterke opmars. In België pioniert MediaMarkt in samenwerking met Intracto door op elke zaterdag van oktober een Live Shopping-sessie uit te zenden.

De samenwerking met digitale partners Intracto & Snackbytes zorgt ervoor dat de electronicagigant zijn e-commerce aanbod, dat sinds de lockdown sterk in de lift zit, verder kan uitbreiden.

Live Shopping combineert het beste van twee werelden

"Live Shopping is gecreëerd om het beste van twee werelden te combineren: het gemak en de snelheid van e-commerce en het goede advies van een verkoper in één van onze winkels of uit een producttest op YouTube", legt Yannick de Bièvre, Head of Marketing bij MediaMarkt Belgium, uit.

Concreet kunnen consumenten op de website van MediaMarkt via Live Shopping kennismaken met bepaalde producten die speciaal door het merk worden geselecteerd voor de sessie.

Alle voorgestelde producten zijn slechts één muisklik verwijderd, aangezien de links naar de winkelpagina onderaan staan. Live Shopping is dus een interactieve winkelervaring, waarbij de consument tijdens de hele sessie vragen kan stellen in een live chat.

De vragen worden in de video beantwoord door de presentator of in de chat door een medewerker van MediaMarkt.

Honger naar innovatie bij MediaMarkt en Intracto

Het idee voor Live Shopping kwam initieel van Intracto, digitale partner van Intracto. Al van voor de lockdown in maart door het coronavirus was het Mathias Vissers, head of marketing Intracto, die wees naar het toenemend belang van Live Shopping. Niet als gimmick, maar wel als een concreet instrument om kennis, services en producten te delen.

Mathias Vissers, head of marketing Intracto: "Te vaak kijken we kritisch naar Azië als een continent waar vooral gekopieerd wordt. Dat dogma moeten we echt achter ons laten. Azië innoveert juist meer dan ooit.

En zeker qua digitale verkoop kunnen wij enorm veel van hen leren. Je producten of service via digitale weg bekendmaken biedt gigantisch veel voordelen. Héél het verkoopsproces in de customer journey kan je in één klap digitaliseren.

Van bekendmaking tot verkoop. Daarbij is het voor de koper aangenaam, persoonlijk en laagdrempelig. Voor het ondernemingen is het verrassend eenvoudig en ongelimiteerd.

Samen met ons dochterbedrijf Snackbytes, die mee zullen instaan voor de productie, stelden we het idee van Live Shopping voor aan MediaMarkt en prettig gestoord als ze zijn bij MediaMarkt, zagen ze natuurlijk ook meteen de mogelijkheden."

Elke zaterdag afspraak in Shoptober

De consument zal deze unieke ervaring in België vanaf zaterdag 10 oktober kunnen ontdekken op de MediaMarkt-website. En om een gemakkelijke keuze tussen de verschillende Live Shoppingsessies te kunnen maken, , is er elke week een ander thema:

10/10: Telecom => De 10 favoriete smartphones van MediaMarkt, om in alle omstandigheden met vrienden en familie in contact te blijven.

17/10:Photo => Van amateurfotograaf tot vlogger tot professionele fotograaf, hier maak je kennis met onze favorieten!

24/10: Gaming => Deze 10 producten tillen jouw gaming experience naar een hoger niveau.

31/10: Selfcare and beauty => 10 producten voor wat welverdiende me-time.

Aan Nederlandstalige kant zal Jeroen Dewulf deze sessies presenteren tussen 10 en 12 uur. Zijn Franstalige tegenhanger wordt acteur Christophe Stienlet.