Meer dan 150 bedrijven engageren zich voor 'Onderneming met een groot hart' Rode Kruis
De campagne 'Onderneming met een groot hart', een initiatief van Rode Kruis-Vlaanderen in samenwerking met Voka, blijft aan kracht winnen.
Het doel van de campagne is om de plasmareserves te verhogen die nodig zijn voor levensreddende medicatie en behandelingen. Sinds de lancering in mei van dit jaar hebben reeds meer dan 150 bedrijven ingetekend op de campagne. Het enthousiasme binnen de bedrijfswereld voor dit initiatief toont het belang van collectieve inspanningen om de gezondheidszorg in Vlaanderen te ondersteunen.
De noodzaak van plasma: een onmisbare hulpbron
De vraag naar plasma blijft jaarlijks stijgen, wat onderstreept hoe cruciaal deze donaties zijn voor de behandeling van patiënten met onder meer immuunziektes en ernstige brandwonden. "Plasma is letterlijk van levensbelang," benadrukt professor Daan Dierickx, hematoloog aan UZ Leuven. "De mogelijkheden om met plasma levensreddende behandelingen te bieden zijn enorm, maar dat vereist voldoende plasma en dus heel veel donoren."
Door bedrijven aan te moedigen hun medewerkers te mobiliseren om plasma te doneren, wil Rode Kruis-Vlaanderen de afhankelijkheid van buitenlandse plasma-importen verminderen en op termijn, net zoals reeds met bloed het geval is, 100% zelfvoorzienend worden.
Fritz Schiltz, Directeur Beleidsondersteuning & Projecten bij Rode Kruis-Vlaanderen, verklaart: “We zijn verheugd dat al 150 bedrijven deelnemen aan 'Onderneming met een Groot Hart'. Dit toont de enorme kracht van samenwerking binnen het bedrijfsleven. We hopen dat dit aantal blijft groeien, zodat we samen nog meer levens kunnen redden."
Ook Sanofi is één van de bedrijven die actief deelneemt aan het initiatief. Evi Dekegel, communicatie verantwoordelijke van Sanofi zegt: “Als onderneming die impact wil maken, zien we het als onze verantwoordelijkheid om onze medewerkers aan te moedigen om deel te nemen aan maatschappelijke projecten zoals dit. Het is voor ons het 6e jaar op rij dat we werknemers motiveren om plasma te doneren. Ze kunnen dit doen in verschillende donorcentra van het Rode Kruis tijdens de werkuren.”
De oproep aan bedrijven blijft luid klinken
Met het project ‘Onderneming met een groot hart’ willen Voka en Rode Kruis-Vlaanderen bedrijven aanmoedigen om hun medewerkers – individueel of als team – te motiveren om plasma te komen geven. Bedrijven kunnen eenvoudig aan het project deelnemen door zich te registreren op de website van Rode Kruis-Vlaanderen. Na registratie ontvangt het bedrijf een unieke link en een promotieposter met QR-code om de deelname voor de medewerkers te vergemakkelijken. Werknemers worden aangemoedigd om in groepsverband, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze of als teambuilding, plasma te doneren. Individuele donaties zijn uiteraard ook altijd welkom.
Elk bedrijf met geregistreerde donaties ontvangt sowieso het label "Onderneming met een groot hart". Dit label toont aan de buitenwereld het sociale engagement van de onderneming. Dagelijks wordt bijgehouden hoeveel werknemers van de deelnemende bedrijven hebben gedoneerd. Bedrijven met het hoogste percentage donoren worden hoger gerankt. In mei 2025 wordt aan de topbedrijven per donorcentrum het label "Onderneming met het grootste hart" uitgereikt.
Foto : Een medewerker van Sanofi en professor Daan Dierickx, hematoloog aan UZ Leuven geven plasma in het donorcentrum in Leuven (RK)