De frequente vertragingen bij het spoor werken de reizigers op de zenuwen en de NMBS geeft reizigers in geval van vertraging of afschaffing onvoldoende informatie. Dat blijkt uit een enquête van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Test-Aankoop deelde in het midden van 2012 aan 53 treinstations op verschillende momenten van de dag vragenlijsten uit aan de reizigers. Ze moesten de treinrit die ze voor de boeg of achter de rug hadden beoordelen op onder meer de stiptheid, het comfort en de stations.

Meer dan een derde, van de in totaal 5.100 ondervraagden, kwam met meer dan vijf minuten vertraging aan. Dertien procent had meer dan een kwartier vertraging en zes procent meer dan een halfuur. Twee derde van de reizigers kreeg bovendien nooit informatie over waarom de trein te laat was. Bij veertien procent van de reizigers werd hun trein afgeschaft.

Vergoeding

Twintig procent van de ondervraagden vroeg al eens een vergoeding aan voor een opgelopen vertraging. De helft van die mensen was echter ontevreden over de manier waarop de vergoeding verkregen moet worden of het bedrag van de compensatie.

Uit de vragenlijst blijkt dat het gebrek aan zitplaatsen in de treinen ook een probleem is. Zo moest zestien procent van de ondervraagden rechtstaan in de trein. Zeven procent kon de hele treinrit lang geen zitplaats bemachtigen.

Veiligheidsgevoel

De reizigers waren wel tevreden over het comfort in de trein en het contact met de treinbegeleiders. Ook is het veiligheidsgevoel vrij hoog. In bepaalde stations, met name die op de Brusselse noord-zuidverbinding, heerst dan weer een behoorlijk onveiligheidsgevoel.

Test-Aankoop hoopt dan ook dat het ‘stiptheidsplan' en de herstructurering van de NMBS-groep de dienstverlening zullen verbeteren.

Bron : Belga