In de Limburghal in Genk wordt vandaag de eerste MegaDojo georganiseerd, een initiatief van CoderDojo Belgium, waarbij meer dan 1100 kinderen tussen 10 en 14 jaar op een speelse en eenvoudige manier programmeren. De initiatiefnemers willen kinderen uit verschillende achtergronden en studierichtingen vertrouwd maken met de digitale en technologische wereld.

CoderDojo wil met het ontwikkelen van digitale vaardigheden kinderen en jongeren beter voorbereiden op de digitale maatschappij van morgen.

Meer dan 1100 leerlingen van 27 verschillende scholen uit heel Vlaanderen en Brussel
schreven zich in voor de eerste MegaDojo. De Limburghal in Genk werd voor de
gelegenheid omgebouwd tot een gigantisch digitaal knutselatelier waar de deelnemende
kinderen en hun leerkrachten leren programmeren in Scratch.

Daarnaast kunnen ze
rondneuzen op een interactieve technologiebeurs, waar ze inzicht krijgen in de manier
waarop technologie het dagelijkse leven beïnvloedt. Ze krijgen er onder meer robots, 3Dprinters en elektrische auto's te zien.

De kinderen kunnen ook een show bijwonen met filmpjes, live-acts, experimenten en straffe weetjes vanuit de technologie-wereld.


De MegaDojo wordt georganiseerd door CoderDojo Belgium, een organisatie die kinderen
wil laten kennismaken met digitale technologie. Dat gebeurt tijdens workshops of
zogenaamde "dojo's", die nu al op 38 plaatsen in Vlaanderen en Brussel worden
georganiseerd. De kinderen worden zo gestimuleerd om te kiezen voor wetenschappelijke of
technologische studierichtingen. Het initiatief sluit mooi aan bij het STEM-actieplan van de
Vlaamse regering.

Diversiteit
Tijdens de MegaDojo willen de initiatiefnemers niet alleen de bollebozen leren
programmeren. Kinderen en jongeren uit allerlei studierichtingen en achtergronden zijn
welkom om spelenderwijs digitale vaardigheden te verwerven. Martine Tempels, voorzitster
van CoderDojo Belgium en tevens SVP Telenet for Business: "Om kinderen en jongeren
meer slagkracht te geven in de hedendaagse digitale maatschappij, is het belangrijk dat ze
meer kunnen dan enkel digitale toepassingen gebruiken.

Veel belangrijker is dat ze digitale toepassingen leren maken door zelf te programmeren. Met de MegaDojo willen we een breed en gevarieerd publiek laten kennismaken met digitale technologie."
Op de eerste MegaDojo zijn bijna 800 laptops beschikbaar waarop de kinderen leren
coderen. Meer dan 400 van die computers zijn geschonken door bedrijven, de anderen zijn
uitgeleend door partnerbedrijven.

Dankzij hun steun is de digitale technologie toegankelijk voor alle kinderen uit verschillende bevolkingsgroepen.