De Herentalse middenstand blijft niet bij de pakken zitten en wil er ook in deze coronatijden extra voor de klanten zijn. 363 inschrijvingen waren er afgelopen week voor de webinars (online opleidingen) Opstart of uitbouw van je webshop.

Dit vertaalt zich ook in een heel aantal nieuwkomers op de Herentalse shop online markt. Het volledige overzicht is te vinden op Handelshart.be/shoponline, zowel wat food (takeaway/delivery) als non-food betreft.

Burgemeester Mien Van Olmen : 'Met zo'n 600 zaken is Herentals het shoppinghart van de Kempen. En dat blijft de stad ook met de coronamaatregelen. De Herentalse zaken gaan volop online, om de klanten ook in hun kot de gekende Herentalse topservice en -producten te bieden.

En als lokaal bestuur en met Handelshart, de vereniging van de Herentalse middenstanders en Unizo Neteland, bieden we daar maximale ondersteuning. We boden afgelopen week alle Herentalse zaken kosteloos webinars (online opleidingen) aan om een eigen webshop op te starten of uit te bouwen."

Wie de cursussen live niet kon volgen, kan ze op een later moment volledig herbekijken. We zijn Anneke Van Loon van Paperweight bijzonder dankbaar om dit kosteloos aan te bieden, aangevuld met het pakket van Herentalse ondernemer Emma Liekens van Kommaf.

Intussen zijn kleppers als Delphine, Daan Optiek, PassePartout, Deborah's, Monja en Showtime (om er maar een paar te noemen) ook digitaal beshopbaar. Opvallende nieuwkomers in de takeaway zijn MZE, De Mangerie, den Beiaard en Nr. 12 by Helsen dat dit weekend al volledig uitverkocht was. Dit komt bovenop het mooie online aanbod dat heel wat Herentalse zaken en resto's al boden, te vinden op Handelshart.be/shoponline.

Marijke De Bie van Delphine Herentals: "Sinds kort kunnen onze klanten ook via onze webshop op Facebook in onze prachtige collectie schitteren. Ik had het niet verwacht, maar dit is echt een succes. De foto's van mijn klantjes in hun van op afstand gekochte outfitjes doen me stralen. Dit is een lichtpuntje in deze coronatijd, die onze sector keihard treft."

Deborah Embrechts van Deborah Bijoux: "Wij zijn gestart op deborah-bijoux.be met de steun van de stad, Handelshart en de aangeboden webinars. Onze klanten smaken dit zeker. We zijn hier erg dankbaar voor."

Tony Van Orshaegen, voorzitter van Handelshart vzw: "Ook met onze zaak Carré hebben we de webinars gevolgd. Zo konden we onze bestaande webshops nog verder op punt zetten. We proberen met Handelshart, samen met de stad en UNIZO op alle fronten onze middenstand te steunen.

De webinars worden nog aangevuld met grote banners in de winkelstraten, in Herenals centrum, Noorderwijk en Morkhoven met de verwijzing naar handelshart.be/shoponline. Daarnaast krijgt elke winkel met online aanbod ook een mooie etalagesticker, zodat passanten naar het Herentalse online aanbod toegeleid worden. En ook online wordt het online aanbod volle bak in de kijker geplaatst en gepromoot."

Ondertussen hebben stad, Handelshart en Unizo nog een versnelling hoger geschakeld met een wekelijkse taskforce om dit soort maatregelen zo snel mogelijk uit te rollen. Binnenkort krijgt elke Herentalsenaar ook een brochure met alle Herentalse zaken, met uitgebreide promotie voor het (intussen nog) ruime(re) online aanbod van de lokale handelszaken.

Daarnaast wordt er ook volop gewerkt aan het post-corona tijdperk, om het shopklimaat dan nog verder op punt te hebben.' (pp)  Foto : Herentalse braderij onder een stralende zon : toen was er rnog geen sprake van een pandemie / Johan Temmerman /Nnieuws archief.