Is na de corona-crisis elke Herentalse zaak ook uitgerust met een webshop? 'Daar wil vzw Handelshart Herentals, de samenwerking tussen stadsbestuur en ondernemers, het nodige voor doen', zegt burgemeester Mien Van Olmen.

'Het start vanaf 6 april met een reeks opleidingen (webinars) om alle Herentalse zaken zo veel mogelijk online te krijgen. Een webinar is een opleiding op afstand waarna zaken zelf aan de slag kunnen om hun "winkelhier" aanbod ook online aan te bieden.

Emma Liekens bijt de spits af met een driedelige opleiding. Emma is zelf een Herentalse én ondernemer. Als zaakvoerder van Kommaf is ze gespecialiseerd in social media marketing. Ze is docente bij Thomas More en heeft al 11 jaar ervaring.

Anneke Van Loon, retailcoach en social media expert van Paperweight uit Ekeren is de volgende expert die geprogrammeerd staat. Zij is bereid om twee live-sessies Instagram belangeloos te doen, wat uitermate geapprecieerd wordt. De Herentalse handelaars krijgen deze week nog een mail met het aanbod.

Webinars Emma Liekens: Kommaf

Maandag 6 april van 11 – 12 uur:
Jouw handelszaak op Facebook
Dinsdag 7 april van 11-12 uur:
Jouw handelszaak en Canva
Woensdag 8 april van 11-12 uur:
Social media advertising (Facebook en Instagram)

Webinars Anneke Van Loon: Paperweight

Donderdag 9 april van 11u - 12u Instagram :
- contact onderhouden met je volgers: tips voor optimalisatie profielpagina en welkomsttekst nieuwe volgers
- post optimalisatie voor verbeteren van je bereik: tips en tricks om meer online zichtbaarheid te bekomen
- tips voor aangepaste inhoud van je content tijdens lockdown Corona
- hoe organiseer je een give-away op Instagram?
Vrijdag 10 april van 11u tot 12u:
- hoe verkopen op Instagram met en zonder eigen webshop?
- hoe betalingen en verzendingen vlekkeloos laten verlopen?
- hoe een bericht promoten met een advertentie via Instagram?.

'Op www.handelshart.be/shoponline staat momenteel al een overzicht van alle Herentalse horecazaken die takeaway of thuisbezorging organiseren', vervolgt burgemeester Van Olmen.

'En ook alle andere handelszaken met een online aanbod worden op deze website gepromoot. Om onze ondernemers zo veel mogelijk te steunen in deze moeilijke tijden, willen we hun aanbod voor iedereen toegankelijk maken.

Aangezien online shoppen mogelijk blijft tijdens de corona-crisis, komt een dergelijke opleiding erg van pas nu, maar is het tegelijk ook een goede investering voor een verhoogde klantenbinding en toegenomen omzet later.

De eerste opleiding vindt plaats op maandag 6 april om 11 uur. Elke daaropvolgende sessie is ook steeds om 11.00 uur geprogrammeerd.

Inschrijven kan via www.handelshart.be/handelaar of via https://mailchi.mp/handelshart/inschrijven. De sessies zijn te volgen met een gewone PC, laptop, tablet of smartphone Een week lang worden de ondernemers'

'Het standpunt van Unizo luidt dat lokale besturen maximaal flankerend beleid moeten uitrollen en ook tijdens de corona-crisis aandacht moeten hebben voor hun ondernemers', klinkt het bij Unizo.

'Shoplokaal en winkelhier, ook online en in quarantaine, is de boodschap.

De rechtstreekse, geldelijke steun is in eerste instantie niet de bevoegdheid van lokale besturen, maar wel van de Vlaamse en federale overheid.

Het werkt niet alleen achter de schermen aan een optimaal klimaat om post-quarantaine mee uit te pakken, maar legt ook nu de juiste accenten. Onze ondernemers die nog geen online aanbod hebben, kunnen de volgende weken alle ervaring opdoen. De eerste webinar is bovendien een Herentalse ondernemer. Het doet deugd in crisistijd om hen ook kansen te geven.'

Tony Van Orshaegen (voorzitter van vzw Handelshart Herentals): "We hebben al verschillende overlegmomenten met Handelshart en het Herentalse stadsbestuur gehad de afgelopen maanden. Nu is het belangrijk door te gaan, weliswaar met tele-vergaderingen en hard werk achter de schermen, voor én samen met de ondernemers.

Er wordt ook ingezet op informatie en communicatie: de website www.handelshart.be bundelt alle zaken, en heeft nu een aparte knop voor online-shopping: voor food (take-away/delivery) en non-food van onze Herentalse zaken. Dat aanbod is al best knap, maar we willen het snel uitbreiden, zodat alle Herentalse winkels de opportuniteiten zien van online actief te zijn.

Onze Herentalse zaken hebben de lokale steun nu meer dan ooit nodig. Handelshart zit sinds kort ook op Instagram, om nog een tandje bij te steken. Alle Herentalse handelaars (van op een veilige afstand!) daarheen dus', besluit Tony Van Orshaegen.  Foto : De braderij in volle zomer in betere tijden - archief Johan Temmerman/ Nnieuws.