[pic=76_1296058515.JPG][pic=76_1296058565.JPG][pic=76_1296058545.JPG][pic=76_1296058496.JPG][pic=99_1253205517.JPG]Infrabel, de infrastructuurbeheerder bij de spoorwegen, lanceert het denkspoor om een aantal piekuurtreinen af te schaffen om zo de stiptheid van de treinen te verbeteren. De NMBS, een andere poot binnen de NMBS-Holding, is daar echter niet zo happig op. Infrabel kwam een week geleden met bedroevende stiptheidscijfers naar buiten. In 2010 had meer dan 14 procent van de treinen een vertraging van meer dan 6 minuten. Amper 85,7 procent van de treinen kwam dus "op tijd". Een historisch dieptepunt in de geschiedenis van de spoorwegen.De NMBS - verantwoordelijk voor het rollend materieel - erkende dat de helft van de vertragingen het gevolg was van technische problemen met treinstellen of verouderde treinstellen. De NMBS benadrukte daarbij dat er aan concrete maatregelen op korte termijn wordt gewerkt, in afwachting van een grondige aanpassing van het vervoersplan in 2013.Als het aan Infrabel ligt, zou het afschaffen van een aantal piekuurtreinen een van die maatregelen op korte termijn kunnen zijn. Infrabel denkt aan 30 piekuurtreinen van en naar Brussel. Brussel is momenteel een flessenhals en het afschaffen van een aantal treinen zou de drukke noord-zuidverbinding in Brussel kunnen ontlasten.De NMBS is echter niet happig op het voorstel van Infrabel. De maatschappij vreest dat ze een dergelijke maatregel niet verkocht krijgt aan de passagiers, die nu al moegetergd zijn door de vele vertragingen en overvolle treinen. Een tegemoetkoming zou kunnen zijn om sommige andere treinen die op dezelfde lijn rijden, te verlengen om het verlies aan plaatsen te compenseren."Al het mogelijke doen om stiptheid te verbeteren"Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) kan de redenering van Infrabel volgen. "Het is zo dat er bijna om de 3 minuten een trein door de noord-zuidverbinding rijdt. Als daar dan iets mee gebeurt, krijg je natuurlijk een hele puinhoop op het net", zegt Vervotte.(belga)