Minister Crucke bezoekt Hoppy: 'Technologie als sleutel tot veilige deelsteps'
De elektrische step heeft de voorbije jaren een slechte reputatie opgebouwd. Te snel, te onveilig, te chaotisch in het straatbeeld — zo klinkt het vaak.
Maar volgens Hoppy, de Belgische aanbieder van deelsteps en -fietsen, is dat beeld niet volledig terecht. Het bedrijf ontving vanmorgen minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke, die zelf een Hoppy-step uittestte en het belang benadrukte van duidelijke regelgeving en innovatie:
"Verkeersveiligheid betekent dat we van elke verplaatsing, op welke wijze dan ook, een veilige verplaatsing moeten maken.
Als overheid moeten we regels uitvaardigen om die veiligheid te garanderen, anderzijds moeten we de technologische innovaties omarmen. Door het inzetten van nieuwe technologie en geavanceerde rijhulpsystemen op de e-steps, zetten we stappen naar een duurzame en veilige mobiliteit”, benadrukt de minister.
Samen met de sector van de deelsteps wil hij nadenken over de modaliteiten van de aangekondigde initiatieven op wetgevend vlak.
Niet alle steps zijn gelijk
De meeste ongevallen gebeuren vandaag met privésteps, voertuigen die vaak opgevoerd worden, geen snelheidsbeperking hebben en door meerdere personen tegelijk gebruikt worden.
“Bij deelsteps ligt dat anders,” legt Hoppy-CEO Kenny Vercruysse uit. “Onze voertuigen zijn digitaal begrensd tot 20km/u, worden permanent opgevolgd en functioneren binnen duidelijke afspraken met de stad. Zo maken we het verschil tussen chaos en controle.”
Hoppy is al vijf jaar actief in België en telt intussen meer dan twee miljoen ritten, waarbij het bedrijf geen weet heeft van één zwaar ongeval.
Volgens Hoppy is dat geen toeval: “Technologie, opleiding van gebruikers en dagelijkse opvolging op het terrein zorgen ervoor dat deelmobiliteit veilig kan verlopen,” aldus Vercruysse.
Technologie in dienst van de stad
Hoppy toont dat technologie geen gadget is, maar een bondgenoot van verkeersveiligheid. In drukke winkelstraten of aan zee — zoals in de Bruul in Mechelen of op de zeedijk in Blankenberge — vertraagt de step automatisch tot 8 km/u.
’s Nachts kunnen bestuurders gevraagd worden om een korte reactietest te doen voor ze vertrekken. En wie toch probeert met twee op één step te rijden, merkt meteen dat de step vertraagt.
Al die data helpen steden om beter te begrijpen waar en wanneer steps het meest gebruikt worden, en waar extra aandacht nodig is voor veiligheid. Samen werken aan vertrouwen Met het bezoek van minister Crucke wil Hoppy vooral tonen dat deelsteps niet het probleem zijn, maar een deel van de oplossing.