Minister Peeters start met grote ‘verleddingsoperatie’ op Vlaamse gewestwegen
Begin november wordt het startschot gegeven voor de grote ‘verleddingsoperatie’ langs Vlaamse gewestwegen: alle verlichting langs de gewestwegen wordt de komende jaren omgebouwd naar LED-verlichting. Dat maakt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekend.
Het gaat hier om een investering van 84,5 miljoen euro (via Europese relancemiddelen) die ervoor moet zorgen dat in 2025 alle verlichting op onze gewestwegen gebeurt door ledverlichtingstoestellen. Het gaat om maar liefst 5600 kilometer gewestwegen, goed voor de ombouw van 78.000 toestellen.
Met de ombouw naar ledverlichting mikt de minister op een energiebesparing van zo’n 35% voor het lichtverbruik op gewestwegen, goed voor 17,5 GWh op jaarbasis. Voor het totale energieverbruik van AWV gaat het om een daling van 16% tegenover 2021. De totale energie die we besparen met de ombouw is vergelijkbaar met het jaarlijks energieverbruik van +- 5000 gezinnen.
Op dit moment is ca. 20% van de verlichting op gewestwegen al omgevormd naar LED. Begin volgende maand start de grote ‘verleddingsoperatie’ die ervoor moet zorgen dat tegen 2025 alle gasontladingslampen vervangen zijn door ledverlichting. Na de ombouw zal de verlichting op afstand vanuit het Vlaams Verkeerscentrum gestuurd kunnen worden en zal elk verlichtingstoestel individueel dimbaar zijn en zal er ook gericht gedoofd kunnen worden.
Doven waar het kan, verlichten waar moet
Wat het dimmen en doven van de verlichting betreft, bekijkt minister Peeters op dit moment met het Agentschap Wegen en Verkeer waar er op termijn langs onze gewestwegen gedimd of gedoofd kan worden.
“Eens we LED-verlichting geplaatst hebben en de koppeling gebeurd is met de software, kan er ook gedimd en gedoofd worden, wat verlichting een stuk dynamischer maakt”, aldus minister Peeters. “Maar gewestwegen hebben en grote intensiteit en verkeersfunctie. Veiligheid primeert ten alle tijde. Het principe voor onze gewestwegen is in essentie dezelfde als op autosnelwegen: ‘doven waar het kan, verlichten waar het moet’.”
Voor minister Peeters moet er dan ook langs onze gewestwegen altijd verlicht worden ter hoogte van rotondes, verkeerslichten, aan op- en afritten of ongelijkvloerse kruisingen en op locaties waar het verkeer veel manoeuvres moet uitvoeren. Ook in bebouwde kommen of op plaatsen met veel bebouwing, op locaties met opeenvolging van voelbare bochten, bij tunnels en onderdoorgangen en bij wegenwerken moet het licht steeds aan blijven.
“We zijn op dit moment alles in kaart aan het brengen”, aldus minister Peeters. “Zo kunnen we op termijn gericht doven en dimmen zonder te raken aan de verkeersveiligheid.”