De investeringen in grote verkeersassen in de regio Mechelen en Kempen missen ambitie. Dat zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Mechelen-Kempen, in een reactie op de pas voorgestelde grote werken aan ons wegennet. "Er wordt gewerkt aan snelwegen en dat is positief.

Maar voor onze regio blijft het beperkt tot structureel onderhoud van de weg en het vernieuwen van enkele brugvoegen. Dat is te weinig als je kijkt naar de uitdagingen die op ons afkomen."

Vlaanderen pakt dit jaar op 38 locaties de snelwegen aan. Het gaat om ruim 81 kilometer nieuw wegdek. "Aan de E313, E34 en de E19 en A12 wordt de komende maanden gewerkt. Dat is positief. Maar we stellen wel vast dat het enkel gaat om structureel onderhoud. En het vernieuwen van enkele brugvoegen. Dat moet uiteraard gebeuren. Maar er is zoveel méér nodig", zegt Tom Laveren, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen.

"We staan voor grote uitdagingen. Volgens het federaal planbureau zal het goederentransport tegen 2030 met 45 procent toenemen. In 2030 zal de Oosterweelverbinding, volgens de laatste berichten, net klaar zijn. Maar in tussentijd slibben de snelwegen in en rond Mechelen en Kempen wel verder dicht. Er zijn echt gerichte investeringen nodig."

Voka – KvK Mechelen-Kempen vraagt daarom ook bijkomende investeringen in de dubbele ontsluiting van bedrijventerreinen, die dicht bij het Albertkanaal liggen. "Het is ons echt niet enkel om asfalt te doen. Onze binnenvaart blijft vandaag onderbenut. Uit een eerdere Voka-studie blijkt dat we op dit moment 26 procent van onze goederen via de binnenvaart of het spoor vervoeren. Tegen 2030 moet dat 34 procent zijn. Het potentieel is er. Maar dan moeten de gerichte investeringen ook volgen", aldus Laveren.

Verder zet Voka – KvK Mechelen-Kempen bedrijven in de regio aan om verder in te zetten op de modal shift.