"Zo kan het niet verder met de modehandel. Het is hoog tijd voor een heroriëntatie en een nieuw businessmodel, waarbij ook de samenwerking met de fabrikanten herbekeken moet worden!", luidt de noodkreet van beroepsorganisatie Mode Unie.


Verkoop daalt sinds 2007 met 20 procent

De aanleiding is de bar slechte verkoop tijdens de voorbije wintermaanden: gemiddeld verkochten de handelaars 9 % minder dan in dezelfde periode een jaar eerder, leerde de jaarlijkse bevraging van onderzoeksbureau Marketing Development. De gecumuleerde daling van de verkoop sinds 2007 bedraagt inmiddels meer dan 20%.

Momenteel kunnen de zelfstandige handelaars hun voorraden maar voor 60 % aan normale prijzen verkopen, terwijl ze 40 % aan sterk verminderde soldenprijzen van de hand moeten doen. "Dat is een onhoudbare situatie", meent de organisatie.

"Hoog tijd voor een nieuw businessmodel"

"Hoog tijd voor een heroriëntatie en een nieuw businessmodel, waarmee we deze negatieve tendens kunnen ombuigen", waarschuwt Luc Ardies, directeur Mode Unie: "de zelfstandige modedetailhandel heeft nog wel degelijk een toekomst, maar dan in een heel nieuwe rol, waarbij ook het traditionele samenwerkingsmodel met de fabrikanten moet worden herbekeken."

Ardies trekt de problematiek ruimer. De opvallend milde winter heeft inderdaad een rol gespeeld, maar die is niet structureel en biedt geen verklaring voor de terugval die er de jaren voordien al was. De sector gaat er immers al zeven jaar systematisch op achteruit.

"Het probleem is structureel", aldus Ardies. "Het modelandschap is de afgelopen jaren drastisch veranderd: outlets, webshops... De zelfstandige modewinkels zullen een krachtig antwoord op deze uitdagingen moeten zien te formuleren."

Zelfstandigen moeten klantencontacten opwaarderen

Ook moeten de zelfstandige modewinkeliers volgens de directeur "veel meer inzetten op beleving, passie en winkelplezier" dan op grote stocks. Niet de externe concurrentie maar zijn eigen, interne kracht vormt de onderscheidende identiteit van zijn zaak. Persoonlijke klantencontacten moeten daarbij de doorslag geven.

Mode Unie bepleit daarbij tevens een nieuw samenwerkingsmodel met de fabrikanten: "Zij zouden flink kunnen besparen op hun huidige investeringen in outlet-stores als ze die functie zouden overlaten aan gepassioneerde en vakkundige zelfstandige winkeliers, die daarbij echter niet meer zelf zouden moeten investeren in dure grote eigen stocks, maar de voorraden van de fabrikanten rechtstreeks zouden doorverkopen, mét de nodige service en vakkennis."

De organisatie zegt dit jaar een werkgroep te zullen opstarten om deze nieuwe samenwerkingsvorm met de fabrikanten te onderzoeken.  RetailDetail