Ook de modewinkels bereiden zich voor op heropeningen en op een 'coronaproof' winkelomgeving. Handelsfederatie Comeos stelt extra richtlijnen op voor de sector, zoals verplicht de handen en pashokjes telkens ontsmetten.

Drie extra maatregelen

De moderetail neemt nu al maatregelen om straks zo veilig mogelijk te kunnen heropenen. Behalve de 'basismaatregelen' die nu al gekend zijn van in de supermarkten (anderhalve meter afstand houden met iedereen, een maximum van één klant per 10 m² en enkel kaartbetalingen), geeft handelsfederatie Comeos nog drie extra maatregelen mee aan de kledingwinkels.

Omdat aanraken niet te vermijden is, voorzien kledingketens in België vooral bijkomende ontsmettingsmomenten. Ze zullen handgel plaatsen aan de ingang van winkels en aan de ingang van pashokjes, waarmee klanten verplicht hun handen zullen moeten ontsmetten.

Paskamers zullen ook geen twee keer na elkaar, maar telkens afwisselend worden gebruikt, zodat de hokjes na elke pasbeurt kunnen worden ontsmet. Kledij uit paskamers wordt ook niet onmiddellijk teruggehangen in de winkel: pas na drie uur kan de kledij opnieuw worden uitgehangen, stipuleert de richtlijn.

Verschillende ketens beloven bovendien extra personeel te voorzien om de stroom aan de paskamers in goede banen te leiden.

Ook retourzendingen die in de winkel aankomen, worden apart gehouden en pas na een halve dag opnieuw uitgehangen in de winkels.

23 miljoen euro verlies

Door dat nu al te beloven, hoopt de sector zo snel mogelijk de deuren weer te mogen openen. "Elke dag dat de modewinkels gesloten blijven, betekent een verlies van 23 miljoen euro voor de sector die het al moeilijk heeft. Het is cruciaal dat de modewinkels snel terug kunnen openen", aldus Comeos-topman Dominique Michel.

De Belgische maatregelen zouden verder gaan dan in het buitenland het geval is, meent Michel. In Nederland, waar de winkels al deze tijd open mochten blijven als ze voldoen aan de veiligheidsvoorwaarden, voert vanHaren momenteel weliswaar ook nog een test uit met plexiglasschermen voor het passen van schoenen.

"Er zijn mensen die toch graag hulp ontvangen tijdens het passen, denk bijvoorbeeld aan het opmeten van kindervoeten of het bekijken van de juiste maat. Met een scherm met een opening bij de voet, kan dit alsnog", zegt CEO Krein Bons. Voor thuisshoppers lanceert de schoenenketen trouwens 'Private Shopping' via WhatsApp: vanuit de winkels videobellen medewerkers met klanten voor persoonlijk advies. (retaildetail)