Met een startplan voor kernversterking bindt het gemeentebestuur de strijd aan tegen langdurige en structurele leegstand van winkelpanden in het Centrum. Het plan kwam tot stand dankzij de positieve en enthousiaste inbreng van verschillende handelaars, winkelpandeigenaars, ondernemers én de betrokken gemeentediensten. Ook binnen een moeilijke economische context en de snelle opmars van online shoppen, geloven we in de meerwaarde en kracht van een sterk lokaal handelscentrum. Het startplan moet onze bestaande troeven aanscherpen en de attractiviteit van ons handelscentrum verhogen. Alle verdere goede ideeën van inwoners die bijdragen tot dit doel, zijn van harte welkom op onze dienst lokale economie.

Leegstand is een bijzonder complex fenomeen. Langdurige leegstand volgt uit de wisselwerking tussen zeer lokale kenmerken (natuurlijke verschuivingen binnen een handelscentrum, de grootte van het winkelpand, de globale attractiviteit van het handelscentrum,...) én de overkoepelende context (moeilijke economische situatie, de kleine winkelier onder druk, het succes van online verkoop, het groeiende succes van baanwinkels,...).

Troeven verder uitbouwen
Als gemeentebestuur hebben ze, net zoals andere lokale overheden, over tal van zaken weinig tot geen controle. Dit betekent geenszins dat ze zich neerleggen bij de structurele leegstand van winkelpanden in Mol. Dit plan richt zich op de elementen die ze – samen met de handelaars – wél kunnen verbeteren en stimuleren. Mol heeft een aantrekkelijke en unieke mix van gekende (inter)nationale ketens met originele, zelfstandige handelszaken. In sommige straten zoals het Statieplein en het eerste stuk van de Statiestraat kampen ze evenwel met een relatief hoge leegstand. De eerste vaststelling willen ze bestendigen en verder uitbouwen, de lokale zwaktes willen ze aanpakken.

Innovatie ondersteunen
Het plan richt zich op verschillende acties. Allereerst willen ze innovatie bij onze handelaars stimuleren en extra inzetten op vernieuwende winkelconcepten. Concrete projecten daarbij zijn de ondersteuning van startende winkeliers en het stimuleren van pop-up stores. Een tweede groep acties richt zich op het verhogen van de gezelligheid en de attractiviteit van het handelscentrum. Concrete projecten hiervoor zijn het 'vergroenen' van bepaalde openbare ruimtes, het omvormen van een stuk braakliggende grond tot een aangenaam groenparkje, het moderniseren van de bebloeming én het creëren van aangename rustpunten.

Mobiliteit en parkeren
Een volgende groep van acties focust op de mobiliteit en het parkeerverhaal. Centraal daarbij staat een betere doorstroming, met focus op de centrale verkeersas doorheen het Centrum en de Molderdijk. Parkings moeten goed bewegwijzerd zijn met duidelijke parkeerinformatieborden op de invalswegen. Deze leiden bezoekers vooral naar de gratis randparkings die op enkele minuten wandelafstand van het handelscentrum liggen. We werken oplossingen uit voor het laden en lossen zodat deze geen opstoppingen meer veroorzaken op piekmomenten. Daarnaast blijven we initiatieven ontwikkelen om het fietsen in het Centrum te stimuleren én starten we creatieve campagnes op om de bereikbaarheid van Mol te promoten via het openbaar vervoer.

Extra leven in de brouwerij
Een volgende cluster van acties moet extra leven in de brouwerij brengen. Allereerst bouwen ze bestaande grote evenementen uit. Zij veroverden de voorbije jaren al hun vaste plaats op de activiteitenkalender. Daarnaast starten ze nieuwe kleinere initiatieven op die op vaste momenten doorheen het jaar gezelligheid en ambiance garanderen. Deze kleinere evenementen nemen verschillende vormen aan, waaronder straatmuziek, dans, circus, theater, kunst in de straat, creatief met etalages, verkoopskraampjes, wedstrijden.... Een ander belangrijk aandachtspunt is het uitwerken van bijkomende toeristische wandel- en fietsroutes met het Centrum als startplaats.

Profileren
Wanneer het plan stapsgewijs uitvoering krijgt, moet er natuurlijk ook de nodige promotie zijn. Ze richten zich daarbij op de inwoners van de omliggende regio. Met een uitgebreide communicatiecampagne in het voorjaar van 2016 profileren ze zich als een aantrekkelijk handelscentrum dat een volwaardig alternatief vormt voor het winkelgebeuren in de grotere steden.

Leegstand zelf aanpakken
De vorige acties richten zich vooral op het creëren van een vruchtbare voedingsbodem voor winkeliers en handelaars. Daarnaast willen ze ook de leegstand zelf aanpakken door de leegstaande panden in kaart te brengen om dit overzicht vervolgens permanent te actualiseren. Verder nemen ze voor probleemzones gericht initiatieven om potentiële investeerders in contact te brengen met eigenaars van langdurig leegstaande winkelpanden. Leegstaande vitrines worden opgesmukt of zinvol ingevuld, uiteraard in samenwerking met de eigenaars.

Geen eindpunt
Dit plan is absoluut geen eindpunt. Bedoeling is om de evolutie van de leegstand nauwgezet op te volgen. In samenspraak met alle betrokken partijen werken ze aan de realisatie van de voorgestelde acties en blijven we nieuwe initiatieven ontwikkelen.