Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Mondelēz International en Natuurpunt bundelen krachten voor herstel Grote Netewoud

Vandaag stelden Natuurpunt en Mondelēz International hun samenwerking voor om de natuur te herstellen in Het Grote Netewoud in de Kempen.

 

Het internationaal voedingsbedrijf uit Herentals/Mechelen investeert zowel financiële middelen als medewerkersuren om de natuurlijke dynamiek en biodiversiteit van het gebied te versterken. Om de samenwerking te vieren, huldigden de betrokken partners de nieuwe bungelbank in.

 

 

 

De komende 2 jaar zal Mondelēz International, het internationaal voedingsbedrijf achter merken als Milka en LU, Natuurpunt ondersteunen om de natuur te herstellen in het Grote Netewoud.

 

 

 

“De steun van Mondelēz geeft ons de kans om de natuur in ere te herstellen. We zullen hier weekendverblijven en koterijen verwijderen, met daarbij extra aandacht voor het veilig opruimen van afval zoals asbest”, zegt Manu Büscher (Natuurpunt Beheer Grote Netewoud).

 “Ook recreatievijvers worden aangepakt: dijken en kunstmatige oevers verdwijnen en ook de waterhuishouding zal hersteld worden. Zo creëren we opnieuw ruimte voor soortenrijke graslanden, broekbossen en heide.”

 

 


 

“Bij Mondelēz voelen we de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor natuur en biodiversiteit. Samen met Natuurpunt investeren we in natuurbeheerprojecten zoals het Grote Netewoud in de Kempen, vlak bij onze koekjes- en chocoladefabriek in Herentals. 

Zo versterken we de natuur, verbeteren we waterbeheer en creëren we een plek waar ook de gemeenschap van kan genieten. Dit partnerschap toont hoe bedrijven en natuurorganisaties samen een toekomst kunnen bouwen die weerbaarder en duurzamer is”, aldus Annick Verdegem, Senior Corporate Affairs Manager bij Mondelēz Benelux.

 

 

 

 

 

Nieuwe bungelbank


 

Om de samenwerking tussen de verschillende partners te vieren, werd een nieuwe bungelbank ingehuldigd op het Totterpad. Dat is een reuzengrote bank waarop je letterlijk je benen kan laten bungelen. 

De vorige bungelbank stond er al bijna 10 jaar en was aan vervanging toe. Ze werd gemaakt door de arbeiders van Natuur- en Landschapszorg, het maatwerkbedrijf van Natuurpunt. Begin dit jaar is ook de Totterbrug vernieuwd omdat deze aan vervanging toe was na de passage van meer dan 300.000 wandelaars. 

 

 

Mondelēz International en duurzaamheid


 

Mondelēz International is wereldwijd actief in de voedingssector met merken als Oreo, Milka, Côte d’Or en LU. Het bedrijf streeft naar economisch, ecologisch en sociaal verantwoorde snacks en focust op concrete ESG-doelen: van duurzame ingrediënten en verpakkingen tot het verminderen van de CO2-uitstoot en inspelen op bewust snacken. 

 

Mondelēz International is zich ten volle bewust van haar maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid en heeft daarom verscheidene duurzaamheidsprogramma’s opgesteld voor haar belangrijkste grondstoffen waaronder cacao en tarwe. 

 

Voor de LU koekjes startte het bedrijf met het Harmony duurzaamheidsprogramma, met als doel om de impact van klimaatverandering te beperken en het verlies aan biodiversiteit om te keren. Samenwerken met landbouwers, molenaars, wetenschappers en NGO’s staat hierbij centraal.

 

 

 

In de Benelux stelt het bedrijf ongeveer 1.800 mensen te werk en heeft het productiefaciliteiten in Herentals en Namen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Mechelen en Breda. Het bedrijf stelt naast financiële middelen ook tijd van zijn medewerkers ter beschikking, die de handen uit de mouwen zullen steken in het gebied.

 

 

 


 

Over het Grote Netewoud


 

Het Grote Netewoud omvat een reeks bijna aaneengesloten natuurgebieden langs de Grote en Molse Nete, waaronder Bels Broek en Heide. Het gebied staat bekend om zijn rijke variatie aan droge zandruggen, vochtige broekbossen en heide, en vormt daardoor een belangrijke thuisbasis voor tal van planten- en diersoorten.

 

 


 

Investering bovenop de Vlaamse subsidie

 

 

Voor natuurherstelprojecten kan Natuurpunt rekenen op Vlaamse projectsubsidies. Dankzij de extra steun van Mondelēz kunnen we in het Grote Netewoud samen nog meer investeren in herstel en biodiversiteit. 

 

 

 

Over Mondelēz International

 

Mondelēz International, Inc. (Nasdaq: MDLZ) stimuleert mensen om op de juiste manier te snacken in meer dan 150 landen over de hele wereld. Met een netto-omzet van ongeveer $36,4 miljard in 2024, leidt MDLZ de toekomst van snoepen met iconische wereldmerken en lokale merken zoals Oreo, Ritz, LU, Clif Bar en Tate’s Bake Shop koekjes en gebakken snacks, evenals Cadbury Dairy Milk, Milka en Toblerone chocolade. Mondelēz International is een trots lid van de Standard & Poor’s 500, Nasdaq 100 en Dow Jones Sustainability Index.

 

Mondelēz International heeft sterke roots in België en laat de consument genieten van iconische merken: Côte d’Or, LU, Prince, TUC, Milka en Philadelphia. België is trouwens de bakermat van lokale merken zoals TUC, Prince, Côte d’Or, Pims, Bastogne, LEO….

 

In België is Mondelēz International leider in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Mondelēz International stelt in België ongeveer 1900 mensen te werk en heeft, naast het hoofdkantoor in Mechelen, twee productiefaciliteiten: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en een fabriek voor smeltkaas in Namen. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Bezoek www.mondelezinternational.com 

NNieuws / Guy Verellen