De Amerikaanse snackproducent Mondelèz heeft managementadviseur Accenture ingehuurd om al zijn kosten onder de loep te nemen. Het bedrijf wil in 3 jaar wereldwijd immers 2,2 miljard euro besparen. Mondelèz heeft een vestiging in Herentals.

Ervaring met snoeien

Sinds zijn afsplitsing van Kraft Foods in 2012 raakt Mondelez moeilijk op toerental. Het bedrijf doet het minder goed dan vergelijkbare ondernemingen, waardoor ook de aandeelhouders zich beginnen roeren. Om de kritiek te counteren, wil Mondelez nu zijn operationele marge optillen van 12% vorig jaar naar 14% à 16% in 2016.

 


Mondelez wil mes zetten in de kosten

 

Daarvoor heeft het de hulp van Accenture ingeroepen: de managementadviseur heeft immers ervaring met zware kosteningrepen in de voedingssector bij onder meer Burger King, Heinz en InBev. Bij de ketchupproducent werden drie fabrieken gesloten en zowat 2000 jobs geschrapt, bij de Belgische brouwerijgroep werden bij de fusie van Interbrew en Ambev meer synergievoordelen gerealiseerd dan gepland.

De LU koekjesfabriek in Herentals is de grootste koekjesfabriek in Europa : maar liefst 17 productielijnen vervaardigen er 85.000 ton koekjes per jaar.   Mondelèz is actief in 165 landen. Het bedrijf achter onder meer Cadburry, Milka, Toblerone, Stimorol en Oreo realiseerde in 2013 een omzet van 35 miljard dollar (25 miljard euro). RD/ JVG / foto Nnieuws archief.