Als herinnering of ritueel, als statement of per vergissing; groot, klein, in kleur, in grijstinten, zichtbaar, verborgen: een tattoo heb je voor het leven.

Een tattoo is daarnaast ook vaak een aanknopingspunt voor een gesprek, en zulke gesprekken wil het Speelkaartenmuseum graag aangaan in een nieuwe tentoonstelling.

'Daarom gaan we op zoek naar mensen met een speelkaartentattoo', zegt schepen van Cultuur Astrid Wittebolle.

In mei 2022 opent het Nationaal Museum van de Speelkaart een foto-expo over mensen met tattoos van/over/geïnspireerd op speelkaarten. 'Het museum heeft niet alleen interesse voor de tattoo zelf, maar vooral ook voor het verhaal erachter', legt Astrid Wittebolle uit.

'Om zowel het beeld als de vertelling op een straffe manier te vereeuwigen, werken we samen met fotograaf Ans Brys en schrijver Matthias M.R. Declercq.'

In de aanloop naar de tentoonstelling lanceert het museum een oproep naar mensen met speelkaartgerelateerde tattoos. 'Dat kan een tatoeage zijn van een koning, een joker, een klaverblad, een royal flush', vult schepen Wittebolle aan. 'Alles kan en alles mag.'

Je kandidaat stellen kan tot 28 november via een formulier op de website van het museum. In december kiezen medewerkers van het museum een aantal tattoos en verhalen die ze door Ans en Matthias artistiek laten vastleggen en die dan een plaats krijgen in de expo.

Over de kunstenaars

Ans Brys (Turnhout, °1980) is documentairefotograaf en docent fotografie aan Sint Lucas Antwerpen. Haar projecten zijn doordrenkt van ziel en engagement. In haar beelden zoekt ze de schemerzone op, zowel in licht als in betekenis

Brys werkt als zelfstandig freelancer voor NRC Handelsblad en haar werk is onder andere te zien geweest in The New York Times, The Guardian, De Volkskrant, Vrij Nederland, Børsen, De Morgen, De Tijd en De Standaard. In mei 2020 zette ze The Female Gaze op poten.

Ze vroeg 58 vrouwelijke fotografen om een beeld te doneren dat ze verkocht voor het goede doel. De opbrengst ging naar organisaties die opkomen voor de rechten van vrouwen.

Matthias M.R. Declercq (°1985) studeerde Politieke & Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Gent, belandde op de redactie van De Morgen en ontdekte al schrijvend voor de krant een voorliefde voor taal en verhaal, wat al gauw uitmondde in twee non-fictieboeken.

In De val reconstrueert hij het tragische lot van een groepje wielrenners. De uitgave leidde tot een zesdelige documentaire die recent te zien was op Canvas.

Voor zijn tweede boek De ontdekking van Urk trok Declercq een half jaar in bij een gastgezin in Urk, een vreemd dorp dat in Nederland bekendstaat als de meest godvrezende en gesloten gemeenschap van het land. Hij stootte er op een verbazingwekkende wereld die zo dichtbij is, maar tegelijk heel veraf lijkt.

Nationaal Museum van de Speelkaart, Druivenstraat 18, B-2300 Turnhout
museum.speelkaart@turnhout.be – www.speelkaartenmuseum.be