Het beautymerk Mylène, bekend van de verkoopavonden bij mensen thuis, verkoopt nu ook producten via een webshop. De avonden met zelfstandige consulenten blijven wel een belangrijke pijler. Het bedrijf in Heist-op-den-Berg, dat recent werd overgenomen door Vision Healthcare, zoekt daarvoor 800 nieuwe verkopers.

Mylène startte in 1965 als familiebedrijf. Het produceert en verkoopt cosmetica en verzorgingsproducten via verkoopavonden in huiskamers, georganiseerd door zelfstandige consulenten. Jaarlijks worden er in België, Nederland en Frankrijk ongeveer 77.000 van die homeparty's georganiseerd door 2.500 consulenten.

De producten worden ontwikkeld en geproduceerd in een labo en fabriek in Heist-op-den-Berg. Daar werken 110 mensen.

Waar de Mylène-producten vroeger enkel via de consulenten verkregen konden worden, kan de klant vanaf nu ook terecht op een webshop. Die vormt volgens CEO Alain Duperray geen gevaar voor maar een aanvulling op het verkoopmodel van de homeparty's.

"Wij zien digitaal niet als een bedreiging, maar als een kans."
De homeparty's blijven dus de basis vormen. Klanten die naar zo'n demonstratie gaan, zullen hun producten nu gemakkelijker kunnen nabestellen op de website, zegt het bedrijf.

De deelnemers krijgen bovendien een korting van tien procent, die gewone klanten niet krijgen, en de verkoper krijgt nog steeds zijn of haar commissie wanneer iemand na de homeparty bestelt op de website. "De webshop zal ook een manier zijn om nieuwe klanten de producten te leren kennen en hen zo naar een homeparty te leiden", zegt Duperray.

In 2018 haalde het bedrijf een omzet van meer dan 30 miljoen euro, voor 2019 voorziet Duperray een stijging. Daarom wordt er ook gezocht naar 800 extra consulenten, verspreid over België, Nederland en Frankrijk, om in hun regio homeparty's te organiseren.

In mei zal ook nog een nieuwe productlijn gelanceerd worden. Binnen 'Mylène Health' zullen voornamelijk voedingssupplementen aangeboden worden. (Belga)