De kans bestaat dat de solden – net zoals tijdens de voorbije zomer – opnieuw worden uitgesteld. Mode Unie is alvast vragende partij. De grote ketens zijn tegen.

Federale materie

De 'koopjeskwestie' kwam zondag ook aan bod in De zevende dag op tv-zender Eén. Vlaams minister van Economie Hilde Crevits zei dat er wellicht een uitstel van de solden komt, maar dat de uiteindelijke beslissing op het federale niveau moet worden genomen.

Binnen de modesector zijn de meningen overigens opnieuw verdeeld. "Ik heb het gevoel dat de grote ketens geen verlenging willen en de kleinere wel', sprak de minister. Verder beklemtoonde ze dat iedereen baat heeft bij een snelle beslissing.

"Snel duidelijkheid"

In een persbericht dringt ook Mode Unie daarop aan. "Het is noodzakelijk dat we hierover uitsluitsel krijgen. De sperperiode start normaal gezien op 2 december, dat is één dag na de heropening, en modehandelaars willen weten waar ze staan en hoe ze hun kortingsstrategie moeten plannen", zegt directeur Isolde Delanghe.

Volgens Mode Unie is bijna 73% van de zelfstandige handelaars voorstander van een uitstel van de solden naar 1 februari. "De modesector is uitermate tevreden op 1 december de deuren te kunnen openen, maar het gemaakte verlies valt niet meer op te halen in december alleen.

De periode om met een normalere marge te verkopen moet dus verlengd worden om het nog leefbaar te houden voor onze retailers", aldus nog Delanghe.

Comeos, dat de middelgrote en grote ketens vertegenwoordigt, kant zich resoluut tegen een uitstel van de wintersolden. "De voorbije zomer zijn de solden al een maand uitgesteld geweest en het resultaat was desastreus.

Dat vertaalde zich ook in slechte cijfers: in de ganse zomerperiode draaiden de kledingketens -17% in juni ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, -30% in juli en zelfs -5% in de nieuwe soldenmand augustus vergeleken met augustus 2019," verklaart CEO Dominique Michel. De handelsfederatie meent dat het uitstellen enkel zal leiden tot een lagere omzet in januari.

Bovendien zullen consumenten dan nog meer dan anders online op zoek gaan naar kortingen, meent Michel. (retaildetail)