Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Nedda El-Asmar, Jonas Van Put, Atelier Vierkant en ETAP Lighting grote winnaars Henry van de Velde Awards 25

Sinds 1994 schenken de Henry van de Velde Awards erkenning aan producten, projecten, diensten en systemen van ontwerpers en bedrijven uit Vlaanderen. Deze designprijzen worden toegekend aan creaties die dankzij een doordacht ontwerp een positieve en opmerkelijke impact hebben op onze economie, omgeving en samenleving.

Zilveren condoomdoosje, circulair licht en nieuwe manier van borstkankerbestraling: deze ontwerpers winnen een Henry van de Velde Award.

​Dit jaar worden de awards mee mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze partners: Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO), de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), Bokrijk, de Nationale Loterij, de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en Bozar.

​Vanavond vond in Bozar Brussel de feestelijke award ceremony plaats met bekendmaking van alle winnaars van de Henry van de Velde Awards 25.

 

De winnaars Henry van de Velde Gold Awards 25:

 

1. Lifetime Achievement Gold Award: Nedda El-Asmar

 

De Lifetime Achievement Gold Award bekroont een ontwerper die minstens 30 jaar actief is en op economisch, maatschappelijk en/of cultureel vlak nationaal impact gehad heeft en een internationale speler is in de sector.

De jury kent de Lifetime Achievement Gold Award toe aan Nedda El-Asmar vanwege haar opmerkelijke parcours als ontwerper, waarin ze ambacht en innovatie weet te verenigen. Haar ontwerpen worden gekenmerkt door een perfecte balans tussen functionaliteit, esthetiek en tijdloosheid, waarbij elegantie en eenvoud altijd centraal staan. Nedda El-Asmars werk omvat een divers gamma aan producten, gaande van bestek en servies tot alledaagse gebruiksvoorwerpen. Haar samenwerkingen met vooraanstaande internationale merken en haar engagement in het onderwijs hebben haar tot een toonaangevende ontwerper gemaakt, die haar stempel drukt op de volgende generatie designers.

 

“Aan mijn studenten geef ik mee dat je bereid moet zijn om het de eerste tien jaar financieel minder breed te hebben. Een artistieke carrière vergt doorzettingsvermogen en passie, en tijd om jezelf te ontdekken.”

 

Over Nedda El-Asmar

 
  • 1968: geboren in Aalst in een Belgisch-Palestijns gezin.
  • 1987-1991: studeert Juweelontwerp en Edelsmeedkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.
  • 1991-1993: behaalt een Master Jewellery Design Gold & Silversmithing aan de Royal College of Art van Londen.
  • 1992: ontwerpt het zilveren Condoomdoosje.
  • 1994: start een samenwerking met Hermès op.
  • 1997: wint de Henry van de Velde Young Talent Award.
  • 2007: wordt verkozen tot Designer van het Jaar door Biënnale Interieur en Knack Weekend/ Le Vif Weekend.
  • 2008: wint de Ultima voor Vormgeving van de Vlaamse overheid.
  • 2007-2019: is artistiek coördinator en docent Juweelontwerp en Edelsmeedkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.
  • 2019-nu: is artistiek coördinator en docent Juweelontwerp en Edelsmeedkunst aan PXL-MAD School of Arts te Hasselt.
  • 2021-nu: werkt aan het onderzoeksproject 999,9 over de dematerialisering van goud.
 

2. Young Talent Gold Award: Jonas Van Put

 

De Young Talent Gold Award is een designprijs ter stimulering van een jong talent dat maximaal 10 jaar actief is. Bij de beoordeling wordt de maatschappelijke relevantie en de kwaliteit van de gehele portfolio bekeken. De laureaat ontvangt een geldprijs van 10.000 euro. 

 

De jury kent de Young Talent Gold Award toe aan Jonas Van Put vanwege zijn bijzondere visie en talent als ontwerper van objecten en ruimtes. Uit zijn werk spreekt zin voor experiment, waarbij esthetiek en functionaliteit moeiteloos samenkomen. Zijn vormentaal is eerlijk en doordacht, zijn ontwerpen integer, relativerend en verrassend. Zijn werk nodigt gebruikers vaak uit om met elkaar in dialoog te gaan. Wat Jonas maakt zijn geen objecten die je aan de muur hangt, maar ontwerpen die je wil beleven.
​Jonas Van Put is bovendien een van de drijvende krachten binnen een makersgemeenschap, waar hij samenwerking en uitwisseling van expertise bevordert. Daarnaast heeft Jonas vandaag al eerste stappen gezet op internationaal vlak.

 

“Cocreatie is voor mij de meest waardevolle manier om een project te realiseren. Dan wordt het onmiddellijk door meer mensen gedragen, wat de kwaliteit ten goede komt. Sinds de start van mijn praktijk omring ik mij met gemeenschappen van ontwerpers en makers.”

 

Over Jonas Van Put

 
  • studeerde Interieurarchitectuur aan de Universiteit Antwerpen en vervolgens Meubelontwerp (VOMO) aan IDEA Mechelen.
  • heeft sinds 2015 een eigen ontwerppraktijk.
  • vormde tussen 2017 en 2023 samen met Jaap Bontekoe ‘Atelier Bontekoe Van Put’.
  • is stuwende kracht achter Atelier Overdruk vzw.
  • is docent aan IDEA Mechelen.
  • ontwierp BuzziJungle voor BuzziSpace.
  • ontwierp salontafels voor Fendi Casa. ​
 

3. Company Gold Award: Atelier Vierkant

 

De Company Gold Award is een designprijs voor bedrijven die designers en vormgeving strategisch inzetten. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. ​

 

De jury kent de Company Gold Award toe aan Atelier Vierkant voor zijn uitzonderlijke verdienste in de keramiekwereld. Wat begon als een klein familiebedrijf, is uitgegroeid tot een internationaal erkende speler. Tegelijk blijven de volledige knowhow en productie in België, ondersteund door een divers en internationaal team. Materiaalonderzoek wordt tot het uiterste doorgevoerd, wat resulteert in indrukwekkende keramieken potten. Het sterke DNA van het bedrijf, gecombineerd met een ongeëvenaarde passie voor vakmanschap, heeft van Atelier Vierkant een toonaangevend exportbedrijf gemaakt.

 

“We zochten vierkanten keramieken zaaipotten voor onze laurieren, maar we vonden die nergens. We zijn die dan maar zelf beginnen produceren. We zijn klein begonnen, met de klei die we zelf hadden ontwikkeld. Maar we konden de vraag al heel snel niet meer bijhouden.” — Annette Lanstoght

 

Over Atelier Vierkant

 
  • opgericht in 1992.
  • ontwerpt en maakt kleien potten, vaak met indrukwekkende afmetingen.
  • heeft hoofdzetel in Oostende, en opent tweede vestiging in Ninove begin 2025.
  • is een familiebedrijf met twee generaties aan boord (Willy en Annette, en zonen Dries, Ward en Bert).
  • heeft een team van 60 medewerkers, met 22 verschillende nationaliteiten.
  • 90 procent van de potten wordt geëxporteerd, waarvan de helft buiten Europa.
 

4. Ecodesign by OVAM Gold Award: ETAP Lighting

 

De Ecodesign by OVAM Gold Award is een designprijs voor een bedrijf dat fungeert als rolmodel: de laureaat overtuigt de jury door een weldoordachte keuze voor principes van ecodesign als rode draad door de hele bedrijfscultuur en -strategie en/of door de ontworpen producten en diensten.

De jury kent de Ecodesign by OVAM Gold Award toe aan ETAP Lighting vanwege zijn vooruitstrevende strategie op het gebied van duurzaamheid. Met zijn innovatieve concept ‘Circular Light as a Service’ zet het bedrijf een belangrijke stap naar een circulair bedrijfsmodel. In plaats van verlichting te verkopen, biedt het bedrijf een dienst aan waarbij klanten verlichting ontvangen. Om die shift naar dienstverlening te realiseren werd het productgamma volledig herdacht met het oog op onderhoud, demontage, herstel en vervanging van onderdelen, wat de levensduur van de producten aanzienlijk verlengt. Bovendien zet het bedrijf in op het upgraden van bestaande verlichting in gebouwen.

 

Als transitiemanager circulaire economie ben ik trots op ETAP’s baanbrekende ‘Circular Light as a Service’. Met een focus op onderhoud, herstel en hergebruik zetten ze in op de levensduurverlenging van armaturen. Zo biedt ETAP een circulair en toekomstbestendig verlichtingsmodel. Hun strategie en innovatie hebben hen terecht deze award opgeleverd.” — Brigitte Mouligneau, Transition manager Vlaanderen Circulair

 

Over ETAP Lighting

 
  • 1949: Opgericht door Norbert Joris.
    ​De focus lag aanvankelijk op elektrische motoren voor scheepvaart, later op functionele verlichting voor schepen en daarna ook voor andere sectoren.
  • 1960: De verlichtingsafdeling blijft groeien en verhuist naar Malle, waar het ontwerp van verlichting startte voor kantoren, scholen en zorginstellingen.
  • 1970: ETAP neemt noodverlichting in het aanbod op en wordt een van de belangrijkste spelers op de Europese markt.
  • 1970-2000: Er komen verkoopkantoren in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en Zweden.
  • 2003: LED-verlichting doet haar intrede als nieuwe lichtbron en ETAP is een van de eersten die LED gebruikt in noodverlichting. In 2010 volgt de algemene verlichting, ​ vandaag zijn alle producten LED.
  • 2018: Light as a Service (LaaS) wordt geïntroduceerd, waarbij ETAP armaturen verhuurt, inclusief de onderhoudsdienst.
  • 2020: ETAP wil resoluut omschakelen naar circulaire energiezuinige oplossingen. Het rolt Circular Light as a Service (C-LaaS) uit waarbij het refurbishen van fluo-armaturen een centrale rol krijgt.
 

5. Business Innovation Gold Award: Open Access Breast Couch

Designbureau: Max Schoepen en Radion-D
​Opdrachtgever: UZ Gent

Open Access Breast Couch is een positioneerplatform voor borstradiotherapie, waarbij de patiënt op de buik ligt en bestraling preciezer kan gebeuren, waardoor mogelijk schadelijke, tot zelfs dodelijke, neveneffecten van de therapie worden vermeden. Het ontwerp werd wetenschappelijk onderbouwd via klinische studies en combineert medische wetenschap met techniek en ergonomie.

De Silver Award gaat naar Caretool S!MPLR van designbureau S!MPLR in partnership met VIVES hogeschool en Thomas More hogeschool.
​De Bronze Award gaat naar Dripl Refill Point, van designbureau Comate in opdracht van Dripl.

 

6. Consumer Gold Award: Urbanisto

Designbureau: Dott Achilles
​Opdrachtgever: Urbanisto

 

Urbanisto is een modulaire fietsoplossing waarbij je makkelijk wisselt tussen een gewone elektrische fiets, een familiebakfiets of een praktische cargofiets. De fiets speelt in op de veranderende behoeftes van fietsers. Als consument dien je slechts in één elektrisch aandrijfsysteem te investeren, wat het onderhoud en de herstelkosten aanzienlijk vermindert.

De Silver Award gaat naar Verde KinetiCore van designbureau Lazer Sport.
De Bronze Award gaat naar Fairbuds van designbureau Dott Achil in opdracht van Fairphone.

 

7. Crafts by Bokrijk Gold Award: Guided by Tiles

Designbureau: Dear Reader, (Eva Moulaert i.s.m. Robin Vermeersch)
​Opdrachtgever: Ouest Architecture

Guided by Tiles is een tegelontwerp bestaande uit een set van 24 tegelvormen waarmee ​ zowel pijlen en woorden (signalisatie) als tekeningen (kunstintegratie) worden gevormd. Het werd ontworpen voor de renovatie van theater Le Vilar in Louvain-la-Neuve. De signalisatie overstijgt het functionele en stelt het actief beleven van de ruimte centraal.

 

Guided by Tiles toont hoe vakmanschap en innovatie hand in hand kunnen gaan om een ontwerp te creëren dat zowel verfijnd als duurzaam is. Het project overstijgt het puur functionele en laat zien hoe design geïnspireerd door vakmanschap het dagelijkse gebruik van een ruimte kan transformeren tot een betekenisvolle ervaring.” — ​ Igor Philtjens, Voorzitter Domein Bokrijk vzw en Gedeputeerde van Toerisme en Erfgoed Limburg

De Silver Award gaat naar IT Pieces van designer Flora Miranda.
De Bronze Award gaat naar Al Khat van designers Gillis & Aniss in opdracht van Flanders DC (FOR THE NOW).

 

8. Design Research Gold Award: Phonobet

Designer: Walda Verbaenen
​Partners: ​​MAD-Research, PXL-MAD School Arts / UHasselt (onderzoeksgroep READSEARCH)

Phonobet is een alfabet met herkenbare lettervormen dat hulp biedt bij de juiste uitspraak van een onbekende taal voor de anderstalige lezer. Afhankelijk van de mondopening bij het uitspreken van een klank werden lettervormen in de hoogte aangepast of groter gemaakt. De ondersteunende functie en kracht die design en typografie kunnen bieden, slaan zo een brug om mensen dichter bij elkaar te brengen. 

De Silver Award gaat naar Gent Waste Brick for DING, van designbureau BC materials in opdracht van Design Museum Gent en sogent.
De Bronze Award gaat naar Hoe maak ik mijn gebouw toekomstgericht? van archipelago architects in opdracht van OVAM en in partnership met CERAA.

 

9. Environment Gold Award: Gent Waste Brick for DING

Designbureau: BC materials
​Opdrachtgever: Design Museum Gent en sogent

Gent Waste Brick for DING is een circulaire gevelsteen die gebruikt zal worden voor de nieuwe museumvleugel van Design Museum Gent. De steen is gemaakt uit kalk, zand, witte cement en 63% grondstoffen afkomstig van afvalreststromen uit Gent. Het is een unieke witte gevelsteen met een bijzondere textuur, een ‘schone’ productie waar geen oven aan te pas komt.
​Dit project won ook zilver binnen de categorie Design Research. ​

De Silver Award gaat naar FenNet van designbureau Pars Pro Toto in opdracht van Hommes et Terre en in partnership met Fentum. ​
​De Bronze Award gaat naar Jaga Net Zero van designbureau Jaga.

 

10. Graphics Gold Award: Musée de la Mémoire ‘PROPRIÉTÉ UNIVERSELLE’ ® 

Designer: Joëlle Tuerlinckx en Adriaan Van Leuven
​Opdrachtgever: Joëlle Tuerlinckx, Captures éditions en HOPPER&FUCHS

 

Musée de la Mémoire ‘PROPRIÉTÉ UNIVERSELLE’ ® is een kunstenaarsboek van Joëlle Tuerlinckx, dat het verhaal vertelt, bevestigt en vervolledigt van het M.M., een museum zonder muren. Het boek is geconcipieerd door de kunstenaar en ontwikkeld in dialoog met de grafisch ontwerper. De ‘catalogus-inventaris van een museum-door-zichzelf’ vertelt de evolutie van een museum als monument voor een voormalig mijngebied.

De Silver Award gaat naar Tosca van designer Jelle Jespers in opdracht van Das Mag en Maud Vanhauwaert.
​De Bronze Award gaat naar Safer Streets van agency Mutant in opdracht van L’Oréal Paris.

 

11. Habitat Gold Award: PureAura

Designbureau: Dott Achilles (& Albert Ko & Adrian Lo)
​Opdrachtgever: Lingnan University
​Partner: INNOrigin Limited

 

PureAura is een eenvoudige, goedkope luchtreiniger met een hoog rendement, ontworpen om de luchtkwaliteit in kleine ruimtes te verbeteren. Het compacte en draagbare ontwerp maakt het apparaat ideaal voor gebruik in krappe ruimtes. Het praktisch hulpmiddel kan op korte termijn de gezondheidsrisico's voor bewoners van onderverdeelde flats in Hongkong verminderen.

De Silver Award gaat naar Stock van designbureau Stock Antwerpen.
De Bronze Award gaat naar Stack van studio MOTO.

 

12. Spaces Gold Award: Mensgericht Design: Stadskantoor Gent

Designbureau: GELO - Mensgericht Designstudio
​Opdrachtgever: Stad Gent
​Partners: Superdruk, SAR Architecten, Kraaijvanger Architects ​

 

Hoe ontwerp je een stadskantoor voor een stad als Gent, die bekendstaat als inclusief met een mens-centraal-mentaliteit? Er werd gestart vanuit een radicaal andere ontwerpaanpak, waarbij ‘Mensgericht Design’ aan de basis lag en richtinggevend werd voor alle uitvoerende partijen. Het resultaat is een uitermate mensgericht en inclusief stadskantoor dat als inspiratie kan dienen voor andere organisaties.

De Silver Award gaat naar 019 van designbureau 019.
​De Bronze Award gaat naar The Adult Playground, van designbureau AKQA Brussels x RAAK Design Studio, in opdracht van Helan Onafhankelijk ziekenfonds. ​

 

13. Public by Nationale Loterij Gold Award: Open Access Breast Couch

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public by Nationale Loterij Gold Award kiezen. Deze publieksprijs gaat dit jaar naar Open Access Breast Couch van ontwerpbureau Max Schoepen en Radion-D, in opdracht van UZ Gent.

 

Open Access Breast Couch is een positioneerplatform voor borstradiotherapie, waarbij de patiënt op de buik ligt en bestraling preciezer kan gebeuren, waardoor mogelijk schadelijke, tot zelfs dodelijke, neveneffecten van de therapie worden vermeden.

 

"Dit project heeft een duidelijke maatschappelijke meerwaarde en een positieve impact op de Belgische samenleving, iets dat we met de Nationale Loterij nastreven in alle projecten die we ondersteunen. Dat dit project de publieksprijs wint, toont het belang van de impact van design. We zijn terecht trots op deze winnaar." — Jannie Haek, CEO Nationale Loterij.

Deel dit artikel