Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden. Dat meldt De Telegraaf dinsdag. Dergelijke fietspaden zijn veiliger omdat (brom)fietsers dan geen last meer hebben van gladheid door sneeuw en ijzel.

Binnenkort beginnen bij Zutphen en in de provincie Utrecht proeven met stukken verwarmd fietspad. Advies- en ingenieursbureau Tauw bestudeert de mogelijkheden van de verwarmde fietspaden met behulp van de WKO-techniek (‘Warmte Koude Opslag’). Die wordt al toegepast bij verwarming en koeling van gebouwen, zegt De Telegraaf .

‘Met behulp van een zogenaamde ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in de zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven, en omgekeerd. Het resultaat is koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter’, legt projectleider Marcel Boerefijn van Tauw uit. In de toekomst kunnen mogelijk ook voetpaden ijsvrij blijven dankzij de techniek.

Volgens Boerefijn zou het verwarmen van fietspaden uiteindelijk ook goedkoper zijn dan strooien. Hij berekende voor De Telegraaf dat de aanleg van een verwarmd fietspad 20.000 tot 40.000 euro per kilometer kost, ongeveer evenveel als opnieuw asfalteren na het werken met strooizout.

Bovendien zou het aantal ongevallen met fietsers dalen. Op de 35.000 km fietspaden in Nederland gebeuren nu jaarlijks 7.000 ongevallen. Dankzij de betere fietspaden zouden ook meer mensen de fiets gaan gebruiken in plaats van de auto.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn alvast enthousiast over het project. Zij hopen dat de proeven resulteren in honderden kilometers ijsvrije fietspaden.