De stad Geel breidt haar digitale dienstverlening uit. Vanaf 5 oktober kan je met een paar muisklikken 18 attesten en uittreksels van de dienst burgerzaken online aanvragen. In de meeste gevallen wordt de aanvraag automatisch verwerkt en ontvang je binnen een paar minuten de link naar het document in je mailbox. Dit levert veel tijdswinst op zowel voor de burger als voor de dienst burgerzaken. Het enige wat je nodig hebt, is een eID-kaartlezer en de PIN-code van je eID.
Om een officieel document aan te vragen, surf je naar het digitaal loket op www.geel.be. Voor een automatische en snelle verwerking kies je voor aanvragen 'met eID'. Het digitaal loket zoekt automatisch in de backoffice naar het document, ondertekent dit digitaal en stuurt onmiddellijk de link door naar je mailbox.
Geen kaartlezer? Het is uiteraard mogelijk om een document aan te vragen zonder eID en kaartlezer. Er is dan steeds een tussenkomst van de dienst burgerzaken nodig. De verwerking van de aanvraag duurt 3 tot 5 werkdagen. Je kan dus, zowel met als zonder eID, 7 dagen op 7 uittreksels en attesten aanvragen, zonder dat je hiervoor naar het stadhuis hoeft te komen.
Volgende attesten en afschriften kunnen automatisch afgeleverd worden:
- Attest van woonst
- Attest van verblijf voor een huwelijk
- Attest van volledige adressenhistoriek
- Attest van nationaliteit
- Attest van verblijf en nationaliteit
- Attest van wettelijke samenwoning
- Attest samenstelling gezin
- Attest van leven
- Uittreksel bevolkingsregister
- Afschrift akte van geboorte
- Afschrift akte van huwelijk
- Afschrift akte van overlijden
Bij onderstaande attesten en afschriften blijft een tussenkomst van de dienst burgerzaken nodig. Het afleveren van deze documenten duurt 3 tot 5 werkdagen.
- Attest wijze van teraardebestelling
- Afschrift internationale geboorteakte
- Afschrift internationale huwelijksakte
- Afschrift internationale overlijdensakte
- Uittreksel strafregister