[pic=659_1281263706.jpg]Een uitstekend programmamaker onderscheidt zich van het pak door zijn visionaire inzichten. En kijk, John de Mol, de Nederlandse tv-goeroe van formats als 'Big Brother' en 'Medisch Centrum West', lapt het hem terug. Deze keer speelt hij handig in op het natie-gevoel; een toch wel zeer actueel thema. 'Ik Hou van Holland', heet het programma. En Nederland loopt er alvast storm voor. Goed voor maar liefst 2.4 miljoen kijkers, waardoor het meteen de best bekeken show van het afgelopen jaar werd.De vorm van 'Ik Hou van Holland' is nochtans vrij herkenbaar gebleven. Twee teams (telkens wisselend) van bekende koppen bestoken mekaar met allerhande weetjes over film, televisie, muziek, actua, sport, taal, en wat dies meer zij. En dit alles met het enhousiasme van een dreumes die een ballon krijgt. Niets nieuws onder de zon dus, een beetje vergelijkbaar met andere kleppers, zoals daar zijn 'Het Swingpaleis' en 'Het Gevoel Van'; je weet wel: die vrijdagavondfeelgoodshowtjes met een opgeklopt ADHD-sfeertje dat de kijker in een weekendstemming moet brengen en een plot die zo fake is als de voorgevel van Pamela Anderson.Maar voorstander of niet: het volk lust er pap van. Zo verkocht de mediamagnaat het format in niet minder dan 30 landen, waardoor de opvolger van 'Big Brother' nu al verzekerd is. Il faut le faire!De aanschaf van 'Ik Hou van Holland' - wordt het 'Ik hou van Vlaanderen' of 'Ik hou van België'? - zou voor vtm meteen van een meesterlijk strategische zet getuigen. Want met de besparingen van Eén, wordt het binnenkort maar dunnetjes op de openbare buis voor wat betreft de weekendbezetting. In ieder geval: het beloven interessante tijden te worden in tv-land.Bron: HBVL