Na de paasvakantie starten ingrijpende werken op de Gierlebaan en de Kloosterstraat (N140) tussen Gierle en Lille. Zowel de betonnen fietspaden langs de weg, als de verouderde vezelcement waterleiding die er onder ligt, zijn aan vernieuwing toe.

Daarom slaan Pidpa en het Agentschap Wegen en Verkeer de handen in elkaar voor deze werken. "Door de heraanleg en de verbreding verhogen we sterk het rijcomfort en de veiligheid op het volledige traject.

De fiets is in Vlaanderen al langer aan een opmars bezig, de Vlaming heeft de fiets (her)ontdekt en die positieve fietstendens willen we verder stimuleren. Mensen zullen nog meer fietsen als dit veilig kan, daarom deze investering van 908.448,62 euro", zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Langs de volledige N140, over een afstand van zo'n 4 kilometer, vanaf het kruispunt met de Wechelsebaan (N153) in Lille tot net voor het kruispunt met de Veenzijde in Gierle worden de waterleiding en de fietspaden aangepakt. En dit aan beide zijden van de weg. Dat is een behoorlijke klus, die volgende week start en zeker tot het einde van dit jaar zal duren.

Nieuwe brede fietspaden in asfalt

"AWV zal over het volledige traject de oude betonnen fietsverharding opbreken en vervangen door nieuwe fietspaden in asfalt. Het fietspad, dat vandaag nog varieert in breedte, zal na de heraanleg overal 1m80 breed zijn. Dit zal het rijcomfort en de veiligheid voor de fietsers aanzienlijk verhogen", zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

De werken van AWV zitten volledig verweven in de werken van Pidpa, en zullen fase per fase volgen.

Moderne waterleiding in kunststof

De volledige projectzone is opgedeeld in 3 vakken: het centrumgebied Lille, het buitengebied tussen het kruispunt Houtzijde-Borze en het kruispunt Oude Lillebaan-Messemakersstraat en het centrumgebied Gierle.

De werken beginnen aan de noordzijde van de weg van Lille richting Gierle en komen vervolgens terug langs de zuidzijde van de weg van Gierle richting Lille.

In elke zone wordt eerst de oude versleten drinkwaterleidingen vervangen door nieuwe leidingen van kunststof. Zodra die nieuwe waterleidingen in de grond ligt, gebeuren er een reeks testen en controles, om na te kijken of de nieuwe waterleiding correct is aangesloten en het water drinkbaar en veilig is.

Tijdens die controles zijn er geen werken zichtbaar op het terrein. Pas als de nieuwe leiding is goedgekeurd, kan er verder gewerkt worden, om alle woningen aan te sluiten op de nieuwe leiding en de oude uit dienst te nemen.

Rooien bomen in weekend 17 april

Voordat de eigenlijke werken aan de waterleiding en het fietspad kunnen aanvatten, moeten er enkele hinderlijke eikenbomen gerooid worden. Het gaat om 8 bomen ter hoogte van de Messemakerstraat in Gierle, die de zichtbaarheid van de zwakke weggebruiker belemmeren en die met hun wortels schade veroorzaken aan het fietspad.

De kapwerken zijn voorzien in het weekend van 17 april. Het verkeer op de N140 kan ter hoogte van de betreffende bomen beurtelings passeren. Tijdens het neerhalen is het mogelijk dat de stam van een boom op de rijweg komt te liggen, waardoor de weg telkens kort onderbroken is. Automobilisten worden gewaarschuwd via mobiele werfsignalisatie, die mee doorschuift van boom tot boom.

De gerooide bomen worden na de werken vervangen door nieuwe lindes.

Enkelrichtingsverkeer vanaf 19 april, omleiding richting Gierle
Om de werken veilig en vlot te kunnen uitvoeren, zal er ter hoogte van de werfzone één rijstrook ingenomen worden.

De overblijvende rijstrook is voor het verkeer van Gierle naar Lille. In de andere richting volgt het verkeer een omleiding via de Wechelsebaan (N153) – E34 – Beersebaan (N132). Deze omleiding is tijdens de volledige duur van de werken van kracht. Fietsers hebben altijd doorgang via het fietspad aan de overzijde van de weg.

Meer info
De meest actuele informatie over de werken aan de N140 en de hinder voor het verkeer is steeds terug te vinden op www.wegenenverkeer.be/lille.

Plan: '© AWV'