Nieuws over Beverdonk
Het college heeft ingestemd met de stedenbouwkundige vergunning voor DP World, de uitbater van
de containerterminal op industriezone Beverdonk (foto). Het gaat om de aanvraag tot het aanleggen van terreinverharding, het plaatsen van containerunits, lichtmasten en aanhorigheden. De aanvraag
kreeg uitsluitend gunstige externe adviezen. Er kwamen wel 36 bezwaarschriften binnen, waarvan
het grootste deel met een gelijkaardige inhoud. Het college heeft hiermee rekening gehouden in
haar besluit in zoverre deze bezwaren van toepassing waren op dit soort vergunning.
Verder heeft het college vaste voorwaarden voorzien bij aanvragen tot uitzondering van DP World:

- maximum één uitzondering per week, onafgezien of deze al of niet plaatsvindt
- de aanvraag dient te gebeuren voor 15u00, op vrijdag voor 11u00
- maximum tot 22u00 werken, niet in weekends en op feestdagen
- werken in ‘slow-modus’ (beperkte geluidshinder)
- aanvraag per mail overmaken aan gemeente, politiezone en Rust voor Grobbendonk.

Openbare werken
Het college is overgegaan tot de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Infrax in
verband met weg- en rioleringswerken in de Heibloemlaan, Wielewaalstraat, Acacialaan, Rozenlaan,
Spechtdreef en Sparrenlaan (deel). Het voorontwerp van deze werken werd eveneens goedgekeurd.
Het totale geraamde bedrag is 1.360.807,10 euro (excl. BTW), waarvan de gemeente 567.196,79
euro (excl. BTW) draagt wanneer de werken uitgevoerd worden. De overige 793.610,31 euro (excl.
BTW) zal gedragen worden door Infrax.

Verder is er goedkeuring gegeven aan de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma’s voor de
aankoop van urnenkelders en columbariumnissen op afroep. In mensentaal: de aankoop van
nieuwe zaken voor de begraafplaats. De kostprijs wordt geraamd op 66.400,01 euro (incl. BTW). De
offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 4 juli 2013 om 10u.


Nieuw ontwerp Zuiderbaan
Er is ook beslist om een nieuw ontwerpplan te laten opstellen voor het fietspad langs de
Zuiderbaan. Het huidige ontwerp werd namelijk niet goed bevonden en vooral veel te duur. De
kostprijs bedroeg 337.571,14 euro (incl. BTW). De Provincie Antwerpen financiert 40% van de
aanleg maar het huidige plan voorzag onder andere in een asfaltweg tussen de Heirbaan en de
Zuiderbaan, een geasfalteerd kruispunt op de Zuiderbaan, een fietspad in het midden van de
Zuiderbaan richting Vorselaar en verlichting aan de kant waar geen fietspad komt te liggen.
Aan de technische dienst zijn een aantal instructies doorgegeven zodat zij een duidelijke richting
kunnen meegegeven aan de ontwerper, hetgeen in het verleden nauwelijks gebeurde. Er werd
geopteerd om het fietspad in verharde dolomiet aan te liggen in plaats van duurdere asfalt, geen
asfaltweg en –kruispunt te voorzien voor auto’s en verlichting aan de kant van het fietspad aan te
brengen.


Informatie Philipsbos
Tot slot werd ook groen licht gegeven voor de aankoop van recreatieve infrastructuur (barelen en
zitbanken) en drie infoborden voor het Philipsbos, dat sinds kort omgevormd werd tot een speelbos
voor kinderen. Beide zaken kosten in totaal 12.000 euro, die reeds voorzien werd in het budget
2013. Op deze manier wordt eindelijk duidelijk gemaakt waar het speelbos zich bevindt, kunnen
ouders genieten op een bank terwijl hun kinderen spelen en worden niet toegelaten voertuigen
geweerd uit het bos.