Noodopvang van kleuters en lagereschoolkinderen

Zoals vorige week aangekondigd, zochten de scholen en buitenschoolse kinderopvang (BKO) van het lokale bestuur naar een aangepaste organisatie van de opvang.

Basisprincipes voor alle scholen

  • Alle leeftijden (kleuters en lagere school) kunnen gebruik maken van BKO-opvang.
  • Alle kinderen zijn welkom MAARVolgens de richtlijnen voor buitenschoolse opvang werken we met bubbels van maximaal 28 kinderen en geen social distance tussen de kinderen.
    • We geven voorrang aan ouders die allebei buitenshuis werken (1 uithuiswerkende ouder bij gescheiden gezin) EN vragen hiervoor vanaf 8 juni ook een attest als bewijs.
    • Ook kwetsbare gezinnen krijgen voorrang.
    • Wanneer de maximumcapaciteit bereikt is, komt je inschrijving op de reservelijst terecht en kunnen we geen plaats garanderen.
    • Zolang er plaats is, kunnen er nog kinderen aansluiten die niet voldoen aan deze twee voorwaarden. Dit wordt op weekbasis bekeken. Vrijdagnamiddag weten deze ouders dan of ze hun kinderen al dan niet kunnen brengen.

Inschrijven

    • We blijven werken met inschrijvingen voor BKO-opvang en vragen om ten laatste vrijdagmiddag om 12 uur de inschrijving te doen voor de daaropvolgende week. (De 24 uur op voorhandregel vervalt dus.) Zo kunnen wij vrijdagnamiddag de personeelspuzzel leggen. Inschrijven kan viabko@heist-op-den-berg.be of 015 75 86 57 tijdens de openingsuren. Wij hebben volgende gegevens nodig voor de inschrijving:
      1. School
      2. Voor- en achternaam van het kind
      3. Geboortedatum
      4. Telefoonnummer waarop iemand te bereiken is tijdens de opvang
      5. Toelating voor automatisch aftekenen (zo moet je geen handtekening zetten ter plaatse, maar enkel de begin-/einduren bevestigen en vermijden we onnodig contact)
      6. Attesten van werkgevers voor uit huis werkende ouders, indien van toepassing.
      7. Gewenste opvangdagen + begin- en einduur (7 – 18 uur)
  • We maken de huidige inschrijvingslijst leeg zodat iedereen weer een nieuwe kans heeft om in te schrijven. Ouders die al ingeschreven waren, worden persoonlijk via mail gecontacteerd om een nieuwe inschrijving te maken.
  • Je inschrijving is pas in orde als je een bevestiging krijgt van team BKO.
  • Als je opvangplan wijzigt tijdens de week of opvang niet meer nodig is, geef je dit zo snel mogelijk door aan team BKO zodat we dagelijks een correct beeld hebben per locatie 
  • Prijs

    • Tijdens de schooluren: gratis
    • Voor- en naschools en op woensdagnamiddag: gangbaar BKO-tarief van 1,2 euro per begonnen half uur, 25% verminderingsregel voor kinderen van hetzelfde gezin en 60% verminderingsregel voor gezinnen met vrijetijdskaart.
    • Als er woensdagnamiddagopvang wordt voorzien (zie schema onderaan), dan vindt deze plaats op de locatie van jouw BKO zelf (en dus niet centraal in Hallaar).

    Mondmaskers federale regering

    Vanaf maandag 15 juni start de verdeling van de stoffen mondmaskers die de federale overheid ter beschikking stelt van de inwoners. Deze maskers maken deel uit van de versoepeling van de maatregelen. Je kan ze afhalen bij je apotheek.  

    Wie kan de stoffen mondmaskers afhalen?

    Een persoon kan de maskers voor het hele gezin komen ophalen. Zo worden het aantal verplaastingen en de wachtrijen bij de apotheek vermeden. Als je niet in staat bent om ze zelf te halen, kan de mantelzorger, thuisverpleegkundige, huisarts, dienst voor gezinszorg of een andere zorgverlener aan huis dit voor je doen.

    Wat moet je meebrengen? 

    Het is belangrijk dat je de juiste documenten meeneemt zodat de afhaling vlot kan verlopen. De registratie zal ter plaatse gebeuren met je eID. Daarnaast zal je huisapotheker alle eID’s van je gezinsleden of een attest samenstelling van het gezin vragen. Dit is beschikbaar via het e-loket van de gemeente. Geen eID ? Een Kids-ID of ISI+-kaart kan ook worden gebruikt. Een rijksregisternummer (INSZ) of BIS-nummer voor niet-Belgen is nodig voor de registratie.

    Als je geen van voorgaande hebt, kan de huisapotheker afgaan op de gezinssamenstelling en zijn patiëntendossiers. Geen eID of bovenvermelde documenten vereist allen voor uitzonderlijke gevallen (daklozen, vluchtelingen). De apotheker mag één mondmasker aan de persoon meegeven.

    Wanneer kan je het stoffen mondmasker afhalen? 
    Dit kan vanaf 15 juni. De verdeling van de maskers zullen in dagelijkse golven gebeuren.

    Vb.: Karin wordt in augustus 75 jaar maar is geboren in 1945. Zij mag vanaf de eerste dag haar masker halen.

    Volg het verdeelschema om te kijken wanneer jij het mondmasker kan gaan ophalen. 

    • maandag 15 juni: 75 jaar en ouder (geboren in 1945 of eerder)
    • dinsdag 16 juni: 67 jaar en ouder (geboren in 1953 of eerder)
    • woensdag 17 juni: 60 jaar en ouder (geboren in 1960 of eerder)
    • donderdag 18 juni: 55 jaar en ouder (geboren in 1965 of eerder)
    • vrijdag 19 juni: 50 jaar en ouder (geboren in 1970 of eerder)
    • maandag 22 juni: 45 jaar en ouder (geboren in 1975 of eerder)
    • dinsdag 23 juni: 40 jaar en ouder (geboren in 1980 of eerder)
    • woensdag 24 juni: 35 jaar en ouder (geboren in 1985 of eerder)
    • donderdag 25 juni: 30 jaar en ouder (geboren in 1990 of eerder)
    • vrijdag 26 juni: iedereen

    Heropening Heistse bibliotheek

     

    Op maandag 15 juni opent de bibliotheek van Heist-op-den-Berg opnieuw haar deuren! Na 10 weken afhaalbib kunnen de leden van onze bibliotheek weer zelf tussen de rekken om hun materialen uit te kiezen. 

    Om de veiligheid van onze medewerkers en bezoekers te garanderen, moeten we wel enkele veiligheidsvoorschriften in acht nemen en hebben we de werking hier en daar aangepast. 

     

    Nieuwe openingsuren
    Ma, di, wo, do: 16 tot 20 uur

    Vr: gesloten
    Za: 10 tot 12 uur en 13 tot 16 uur
    Zo: gesloten

     

    Beperkte dienstverlening

    Omwille van de veiligheidsvoorschriften is de bibliotheek voorlopig alleen open voor het terugbrengen en ontlenen van materialen. Het is dus niet mogelijk om de krant te komen lezen, een kopje koffie te komen drinken of te spelen in de speelhoek. Ook de computers, printer en scanner zijn nog niet beschikbaar.

     

    Veiligheid

    De bibliotheek is een plaats waar alle generaties tegelijkertijd samenkomen. Door de opstelling van de rekken en de centrale uitleenbalie is het onmogelijk om elkaar niet te kruisen. We leggen daarom enkele strikte veiligheidsmaatregelen op: 

     

    • Er mogen maximaal 25 bezoekers tegelijk in het gebouw zijn. Kom daarom zoveel mogelijk alleen. Kinderen onder de 12 jaar mogen vergezeld zijn van één volwassene. Blijf dan wel samen in de bib.
    • Vanaf 12 jaar ben je verplicht om een mondmasker te dragen.
    • Ontsmet je handen voor je de bib binnengaat.
    • Beperk je bezoek tot maximaal 30 minuten.
    • Raak oppervlakten en materiaal niet nodeloos aan.
    • Voel je je niet goed of ben je ziek, blijf dan zeker thuis.

     

    Reservaties

    Als je tijdens de coronasluiting een reservatie plaatste, kan je in je Mijnbibliotheek-account nagaan of die voor jou klaarstaat. Is dat zo, dan kan je die reservatie tijdens de nieuwe openingsuren komen afhalen. Vanaf 15 juni sturen we opnieuw verwittigingsmails voor klaarstaande reservaties.

     

    Veelgestelde vragen

     

    Moet ik mijn uitgeleende materialen terugbrengen nu de bib terug open is? 
    Ja. We hebben je materiaal automatisch verlengd tot minstens 30 juni en tot dan krijg je sowieso geen boete. 

    Vanaf 1 juli krijg je opnieuw een boete voor te laat ingeleverde materialen. Vergeet dus niet je materiaal terug binnen te brengen. Dat kan tijdens de openingsuren van de bib (zie hierboven) of buiten de openingsuren via de inleverbus aan de ingang van de bibliotheek. 

     

    Kan ik nog een boekenpakket aanvragen? 

    Vanaf 15 juni bieden we geen afhaaldienst meer aan. Onze leverdienst is wel nog beschikbaar voor mensen die (tijdelijk) minder mobiel zijn of omwille van hun leeftijd of persoonlijke situatie niet tot in de bib geraken. 

    Bel de bib op 015 24 57 44 tijdens de kantooruren van 9 tot 17 uur. Zorg ervoor dat je je lidnummer bij de hand hebt. Bestel de gewenste materialen. Nadat je je bestelling doorgegeven hebt, zetten wij ze op je lidkaart. Een medewerker neemt vervolgens telefonisch contact op om een moment van levering af te spreken.  

     

    Kan ik de beschikbaarheid van materialen opzoeken in de bib? 

    Nee, de cataloguscomputers staan uit. Je kan best de beschikbaarheid en locatie van de door jou gewenste materialen op voorhand opzoeken via de website.  

     

    Hoeveel materialen kan ik ontlenen en voor hoelang? 

    Vanaf 15 juni geldt opnieuw het aantal van maximaal 15 materialen per lidkaart. In juli en augustus krijg je een dubbele leentermijn, dat wil zeggen: je mag je materialen 8 weken houden in plaats van 4. 

     

    Kan ik boetes en lidgeld betalen?

    Ja. Je kan tijdens je volgende bibliotheekbezoek openstaande schulden (boetes en lidgeld) betalen aan onze betaalautomaat. Je kan zowel contactloos, digitaal als cash betalen. Desinfectiemiddelen staan ter beschikking. 

     

    Kan ik in de bibliotheek naar het toilet gaan?

    Neen, de toiletten in de bibliotheek zijn afgesloten. Als nodig kan je gebruik maken van de openbare toiletten in het Cultuurcentrum.

    Archief lokaal bestuur weer open voor pubiek

     

    De publiekswerking van Archief en Erfgoed gaat weer van start op woensdag 17 juni. Een archiefbezoek ziet er nu wel een beetje anders uit. Zo werken we enkel op afspraak en met maximaal één persoon of familie tegelijk.

    Je kan een afspraak maken via archiefenerfgoed@heist-op-den-berg.be. Jouw aanvraag wordt beantwoord op maandag en op woensdag.

     

    De te raadplegen stukken uit het archiefdepot worden op voorhand klaargelegd. Hulp bij het opstarten van genealogische opzoekingen is, door de afstandsregel, momenteel nog niet mogelijk. Alle oppervlakken worden gereinigd voor en na iedere bezoeker en er wordt alcoholgel voorzien.

     

    Bij een bezoek aan het archief moet je een mondmasker meebrengen en regelmatig je handen wassen. Wie afdaalt op de trap heeft voorrang.

    Gemeenteraadscommissie Ruimtelijke ordening

     

    De volgende Gemeenteraadscommissie Ruimtelijke ordening,  Mobiliteit, Openbare werken, Milieu en Duurzaamheid, Citymarketing  vindt plaats op woensdag 17 juni.

     

    De vergadering wordt via videoconferentie georganiseerd. De audio-opnames worden zo snel als mogelijk na de vergadering online gezet op de website van het lokale bestuur. 

     

     Op de agenda:

     

    • Ruimtelijk uitvoeringsplan Noordrand Industriepark

    Gloednieuwe camperparking kan eindelijk open

     

    Samen met de opening van het nieuwe sportcomplex De Lo zou op 13 maart 2020 ook een camperlocatie beschikbaar gesteld worden in Heist-op-den-Berg. Door de coronacrisis werd de opening van het complex helaas uitgesteld. In je kot blijven was wekenlang het advies. Geen sprake van binnen sporten, maar ook niet van reizen. En dus werd de camperparking ook niet opgestart.

     

    De Nationale Veiligheidsraad besliste om excursies van een of meerdere dagen met verblijf in België toe te staan vanaf maandag 8 juni. Voor wie graag dichtbij op vakantie gaat, komt zo natuurlijk ook het campertoerisme in de kijker. 

     

    Alles is in gereedheid gebracht om mensen te ontvangen aan sportcomplex De Lo. Vijf ruime plaatsen zijn voorzien op het einde van de parking aan sportcomplex De Lo (Lostraat 70 A, Heist-op-den-Berg) rustig gelegen met zicht op groene omliggende velden. Volgende voorzieningen zijn beschikbaar:

     

    • Water bijvullen
    • Afvalwater lozen
    • Afvalcontainer
    • Chemisch toilet
    • Elektrische oplaadpunten voor fietsen, maar geen elektriciteit voor de camper zelf. 
    • Er is geen wasgelegenheid of toilet

     

    Campers mogen er gratis staan. De parkeerduur is maximaal 48 uren. Er is ook een reglement ter plaatse dat duidelijk aangeeft wat mag en wat niet.

     

    Het campertoerisme zit al enige tijd in de lift. De coronacrisis heeft nog meer mensen doen beslissen om hun vakantie toch wat dichter bij huis te zoeken. Met deze camperparking speelt onze gemeente daarop in en wordt een extra stap gezet in het toeristische beleid.