Laadpalen voor elektrische voertuigen

Op 22 juni 2017 werden de eerste publieke laadpalen voor elektrische voertuigen in Herentals in gebruik genomen. Ondertussen telt Herentals tien publieke laadpalen op het openbaar domein. Elke laadpaal heeft twee laadpunten. De laadpalen staan:

· op het parkeerterrein voor het administratief centrum (Augustijnenlaan 30)

· op het parkeerterrein aan het Netepark (Vorselaarsebaan 56), tegenover de ingang van WZC Sint-Anna

· aan het kruispunt van de Stadspoortstraat en de Boerenkrijglaan

· op het Dorpsplein in Noorderwijk (Ring 26)

· aan het Dorpsplein in Morkhoven (Dorp 7)

· in de Molenvest (aan de Zandpoort)

· op het parkeerterrein tussen de Belgiëlaan en Stationsplein

· op het parkeerterrein van sportcomplex De Vossenberg (Markgravenstraat 107)

· in de Belgiëlaan ter hoogte van de ingang van het stadspark

· in de Noorderwijksebaan, ter hoogte van het kruispunt met de Herenthoutseweg

De publieke laadpalen zijn in de eerste plaats bedoeld om afstanden tussen privélaadpunten te overbruggen. Het opladen van elektrische voertuigen gebeurt immers grotendeels thuis. Daarnaast bieden ook steeds meer bedrijven en winkelcentra laadpunten aan voor hun werknemers en klanten.

Buiten de publiek toegankelijke laadpalen zijn er ook enkele semipublieke laadpalen. Deze laadpalen bevinden zich op privéterrein, maar mogen dikwijls ook door het brede publiek gebruikt worden. Op het parkeerterrein van het AZ Herentals (Nederrij 133) zijn twee laadpalen beschikbaar.

Hoe werkt het opladen?

Om een laadpaal te activeren, houdt u uw laadpas tegen de kaartlezer of maakt u gebruik van de Smoov-app. Deze app kunt u gratis downloaden op uw smartphone. U koppelt uw laadkaart of kredietkaart aan de app om de laadbeurten te betalen. De app toont u ook welke laadpunten er beschikbaar zijn en geeft u tijdens het laden informatie over het verloop van de oplaadbeurt.

De 10 publieke laadpalen die gedurende de afgelopen jaren in Herentals geplaatst werden, kaderen in het Vlaamse Clean Power for Transport (CPT) project. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters heeft de ambitie uitgesproken om in de volgende vijf jaar zo'n 6.000 extra laadpalen per jaar te plaatsen in Vlaanderen. De mogelijkheden op vlak van elektrische laadinfrastructuur worden de komende jaren dus zeker nog sterk uitgebreid.

Daarnaast gelden vanaf 11 maart 2021 nieuwe verplichtingen voor de installatie van laadpunten voor elektrische voertuigen op parkingterreinen bij gebouwen. Deze verplichtingen hebben als doel de vergroening van het wagenpark te ondersteunen en de overstap naar zero-emissie voertuigen te stimuleren.

Stad herorganiseert bijbegravingen om begraafplaats te kunnen vergroenen

Het stadsbestuur is op dit moment bezig met een dossier dat de begraafplaats van Bosbergen groener en meer sereen moet maken. Het stadsbestuur stelt daarom binnenkort een studiebureau aan dat een masterplan voor alle begraafplaatsen van onze stad moet opstellen.

Het streefdoel is om kwaliteitsvolle begraafplaatsen te maken, met een toekomstgericht ontwerp dat een duurzaam onderhoud toelaat.

Een van de moeilijkheden bij de uitvoering van het masterplan, zijn de bijbegravingen op de begraafplaatsen. Bij een bijbegraving wordt een overleden persoon begraven in het graf van een eerder overleden familielid. Zo verlengt telkens de termijn dat een graf mag liggen met 20 jaar. Daardoor kan de stad moeilijk vernieuwingen doorvoeren.

Het stadsbestuur beslist daarom om vanaf 1 juli de bijbegravingen op alle begraafplaatsen op een andere manier te organiseren. De laatst overledene kan enkel nog bij de eerst overledene liggen als zij binnen de vijf jaar van elkaar overlijden. Het blijft wel toegelaten om de eerst overledene bij te begraven bij de laatst overledene.

Zo wil de stad tegemoet komen aan enerzijds de verzuchtingen en de wens van de overledenen en hun familie, en anderzijds aan de nood aan een kwaliteitsvolle begraafplaats met een toekomstgericht ontwerp voor meer groen, duurzaam onderhoud en sereniteit.