"We moeten in de stations een meerwaarde aanbieden", zegt Cornu. "De reiziger mag niet het gevoel hebben dat zijn tijd in het station verloren tijd is."  Voor de nieuwe spoorbaas blijven stiptheid en veiligheid de basisisopdrachten, maar hij wil ook oog hebben voor comfort en communicatie. Cornu wil dat de stations meer en meer "een werkterrein en een ontmoetingsplaats worden". Daarvoor denkt hij aan "ruime oplaadmogelijkheden voor mobiele apparaten en zitplaatsen in de wachtzones die echte werkruimten worden. En waarom ook geen vergaderzaaltjes inrichten voor mensen die er afspreken?" "We verwachten vandaag dat we op hotel of in ons vakantiehuis wifi hebben. Is het dan aanvaardbaar dat er in de stations en in de treinen geen wifi is?", vraagt Cornu zich af.

In "De ochtend" op Radio 1 verduidelijkte Cornu dat het plaatsen van wifi in de stations op zich niet zo'n grote investering is. Wifi in de treinen is een andere zaak. Of en wanneer er wifi in de treinen zou kunnen komen, kan en wil Cornu nog niet zeggen. "Er loopt momenteel een studie samen met onze partner Infrabel", zei hij in "De ochtend".

Daarbij wordt onderzocht of er wifi in de treinen moet komen, of men er in het andere geval met de Belgische operatoren voor moet zorgen "dat er genoeg dekking is langs gans het spoor". "Ik kan nu nog niet zeggen wat de goede oplossing is."

Slachtoffer van eigen succes

In het buitenland zijn er al verschillende voorbeelden van wifi op de trein, maar die tonen volgens Cornu ook aan dat het systeem slachtoffer kan worden van het eigen succes. "De ervaring in het buitenland is dat het een geweldig succes is, maar het gevolg is dat de capaciteit daardoor zeer snel opgebruikt is, waardoor de klantentevredenheid daalt omdat het gebruik de capaciteit overstijgt."

Ook de kostprijs van wifi op de treinen speelt mee. In de treinen zou het in elke wagon geïnstalleerd moeten worden, wat veel duurder uitkomt dan bijvoorbeeld in een station. Cornu wil dan ook bekijken of dekking buiten de trein niet voordeliger is. (vrt)