Yoleen Van Camp Kamerlid (N-VA) heeft vorige maand een vraag gesteld aan de minister Galant over de masterplannen voor de stations van Herentals en Turnhout naar aanleiding van berichten die begin mei verschenen in de pers over het feit dat de masterplannen voor de stations van Turnhout en Herentals on hold gezet zouden worden.

Yoleen Van Camp : 'Voor Herentals zou dat onder andere betekenen dat er geen ondertunneling komt aan de Poederleeseweg (lijn 15, overweg 69), waardoor de verkeersellende op bepaalde punten in Herentals acuut zal blijven.

Elke keer de slagbomen dicht moeten aan de 2 overgangen rond het kruispunt aan Wellens slibt het verkeer op de ring in Herentals toe en aan het station Olympiadelaan.

Ik vond het dan wel raar om te moeten lezen dat in de gemeente Braibant, met een inwonersaantal van 1390, eind maart de overweg 82 van lijn 162 werd vervangen door een wegtunnel, dit terwijl een stad als Herentals met 28.000 inwoners dus met alle ellende blijft zitten.

Bovendien kent het Plan Overwegen van Infrabel een belang van amper 18/100 toe aan de overweg 82 in Braibant, terwijl overweg 69 in Herentals een score van 34/100 toegekend krijgt. De werken van Infrabel worden dus niet uitgevoerd waar ze het meest nodig zijn.

Mijn vragen aan de minister :

Hoe komt het dat de werken in Braibant niet on hold werden gezet, terwijl dat voor deze in Herentals en Turnhout wel het geval was?

Op basis waarvan werd er bepaald dat de werken in Braibant voorrang kregen op de werken in Herentals en Turnhout?

Begrijpt u de frustratie van de mensen in Herentals en Turnhout die zien dat de werken in hun stad, steden met respectievelijk 28.000 en 42.000 inwoners, on hold worden gezet, terwijl de werken in Braibant, een dorpje met 1390 inwoners, gewoon kunnen door gaan?

Bent u het eens met het huidige beleid van Infrabel waarbij dure investeringswerken niet gebeuren waar de nood het hoogst is?

Of acht u het integendeel wenselijk om de schaarse middelen uit te geven aan het wegwerken van gelijkvloerse overwegen, daar waar de veiligheidsrisico's en de mobiliteitsbehoeften het hoogst zijn?' besluit Yoleen Van Camp.

U leest het antwoord van de minister hier op NNieuws.  Nog even geduld...